El Centre Comercial La Maquinista construirà una escola pública a canvi d’una requalificació milionària
L’escola La Maquinista, que actualment està en barracons, no la construirà ni la Generalitat ni l’Ajuntament: ho farà el Centre Comercial. A canvi d’aquesta inversió de gairebé sis milions d’euros (això és el que val construir una escola amb IVA inclòs), l’Ajuntament requalificarà els 92.000 metres quadrats que hi ha davant del Centre Comercial i convertirà uns terrenys industrials en zona comercial i d’habitatge.
D’aquesta manera, el Centre Comercial comptarà amb 47.000 metres quadrats per aixecar-hi cinc grans edificis de 588 pisos i amb 45.000 metres quadrats més per ampliar l’oferta comercial. Tota aquesta operació es farà just davant de La Maquinista, on actualment hi ha l’aparcament descobert. L’espai que ocupen actualment els barracons són del Centre Comercial que els va cedir temporalment fins que es construís l’escola en un altre lloc. I és que un part d’aquesta gran parcel·la, que limita amb les vies del tren, és propietat municipal i la resta del Centre Comercial però els terrenys estan molt mal repartits i era necessària una reordenació.
Amb aquest acord, l’alcalde Xavier Trias desencalla un problema que s’arrossegava des de feia anys, ja que permetrà que els alumnes de La Maquinista tinguin una escola d’obra enlloc dels mòduls prefabricats. Per contra, la ciutat perd terrenys industrials on s’haguessin pogut construir oficines que generessin llocs de treball i dinamitzessin els polígons que hi ha al costat del Centre Comercial. Cal recordar que, per culpa de la crisi, Barcelona ha perdut més llocs de treball en el sector industrial que en el de la construcció.
Tot i la magnitud d’aquesta gran operació, el projecte s’ha negociat sense fer gaire soroll. Perquè tiri endavant, encara cal un període d’exposició pública, presentar les esmenes que veïns i partits considerin i tornar-lo a discutir. De moment, a la Comissió d’Hàbitat Urbà de l’Ajuntament tots els partits s’han abstingut a la proposta del Govern, tret d’ICV-EUiA, que hi ha votat en contra. “Estem a favor que es construeixi l’escola, però si no la pot pagar la Generalitat ho pot fer l’Ajuntament, que preveu tancar l’any amb 123 milions d’euros de superàvit”, ha apuntat Janet Sanz, la regidora d’ICV-EUiA. Segons Sanz, la posició del Govern “és un xantatge a la ciutadania, ja que diu: si vols l’escola, has de pagar-ho per una altra banda. Jo entenc a les famílies de l’AMPA que volen que es construeixi l’escola, però no tot s’ho val. Si la prioritat és l’escola es pot fer perquè hi ha diners; de fet, costa menys que la remodelació del Passeig de Gràcia”.
Cinc torres de l’estil Diagonal Mar
Cinc torres de l’estil Diagonal MarSanz critica que darrera del projecte hi ha una “operació especulativa perquè els terrenys comercials i d’habitatge són molt més valuosos que els de sòl industrial”. Tot i així, aquesta parcel·la s’hagués pogut convertir en una mena de “22@ que atragués economia verda, espais de tecnologia, etc”. El projecte també perjudicarà “el teixit comercial del barri”, segons Sanz a part de l’impacte visual que provocaran les “cinc torres de l’estil Diagonal Mar”. El projecte preveu quatre grans edificis de 20 pisos un cinquè de 24 pisos d’alçada.
Segons ICV, el gran beneficiat de l’acord és el Centre Comercial La Maquinista, que guanyarà molts diners amb la venta dels pisos i al mateix temps atraurà nous compradors a les seves botigues. De fet, segons asseguren, “la proposta no és de l’Ajuntament, és directament la del promotor”.
Un altre punt que també ha estat criticat a la comissió és que de tota la promoció només se’n reservaran un 30% a la protecció social, molt per sota del 50% que preveia el Pla d’Habitatge que es va aprovar durant el mandat anterior.
La presidenta de l’Associació de Veïns del Bon Pastor, Paquita Delgado, també s’oposa “totalment” a aquesta gran operació, després, això sí, de reclamar que l’escola “es faci sí o sí”. La portaveu veïnal lamenta que es perdi terreny industrial: “Aquesta zona està al costat de la futura estació de l’AVE on s’hi havien de construir oficines, el que hagués potenciat els polígons i generat nous llocs de treball”. Segons Delgado, els gairebé 600 pisos densificaran encara més la zona i complicaran el trànsit. Des de l’Associació de Veïns de Sant Andreu prefereixen esperar-se a veure el projecte exposat per presentar les al·legacions que considerin necessàries.