Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El jefe de la Casa Real incentiva un nuevo perfil político de Felipe VI
Así queda el paquete fiscal: impuesto a la banca y prórroga a las energéticas
OPINIÓN | 'Siria ha dado a Netanyahu su imagen de victoria', por Aluf Benn

Els canvis en el transport sanitari a les Terres de l’Ebre inquieten usuaris i treballadors

Ambulancias del SEM de Catalunya

Blanca Blay

Des d’aquest dimarts les ambulàncies que circulen per les Terres de l’Ebre ja no són de l’empresa Ambulàncies Baix Ebre SL, l’empresa que des de fa anys proveeix el CatSalut d’aquest servei a la regió i que figura també en una de les peces separades del cas Innova, la número 7. A partir d’ara és la UTE (Unió temporal d’empreses) Egara-LaFuente qui oferirà els serveis de transport sanitari.

Ja des de la planificació del concurs públic sobre el transport sanitari a Catalunya, el Servei Català de la Salut (CatSalut) i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) volien incorporar alguns canvis a la zona de l’Ebre. Mentre que segons el SEM aquests canvis suposaran una millora del model vigent, alguns treballadors i usuaris no veuen els canvis amb bons ulls.

Entre aquests hi ha la supressió d’una ambulància de Servei Vital Bàsic (SVB) a l’Ametlla de Mar, on, en lloc d’aquest vehicle hi haurà ara un Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR). Aquest tipus de vehicle pot transformar qualsevol unitat de suport bàsic en suport vital avançat i incorpora un metge, pel qual “té més capacitats i respon al principi de potenciar l’assistència per sobre del trasllat”, explica a aquest diari el dr. Alfonso López, cap territorial del SEM a les Terres de l’Ebre. L’Artur Giménez, tècnic en emergències sanitàries i membre de la plataforma Salvem les ambulàncies de les Terres de l’Ebre, no qüestiona el vehicle en sí però argumenta que un VIR no pot substituir una ambulància ni té llitera per traslladar pacients, que en tot cas pot actuar com a complement. A més, el tècnic assegura que les carreteres per les quals es desplacen són carreteres secundàries i que entre un poble i un altre hi pot haver tranquil·lament 100 quilòmetres.

Una ambulància per dos municipis i sense servei nocturn a Xerta i Batea

Un altre canvi és l’eliminació d’un dels dos vehicles que operaven als municipis de Sant Jaume d’Enveja i de Deltebre. López confirma que fins ara hi havia una ambulància en cadascun dels municipis però que a partir d’ara només n’hi haurà una que funcionarà les 24h. Segons ell, però, la decisió rau en el fet que des de fa pocs anys els dos municipis estan units per un pont, el pont ‘Lo passador’, que facilita molt la rapidesa en el desplaçament d’un municipi a l’altre, assegura a aquest mitjà. Desde la plataforma, però, Giménez recorda que “estem parlant de tot el Delta”. Segons ell, l’ambulància de Sant Jaume feia fins ara de suport a la de Deltebre, amb més càrrega, i es pregunta qui farà ara aquesta funció.

És precisament al pont ‘lo passador’ on els treballadors i usuaris de la plataforma ‘Salvem les ambulàncies de les Terres de l’Ebre’ tenen previst manifestar-se el pròxim diumenge 22 de novembre per reivindicar “que no es retallin els serveis”. De moment la plataforma ha recollit més de 5.000 signatures perquè no es tregui cap ambulància d'urgències.

Artur Giménez es mostra preocupat també pel canvi que deixarà sense servei de nit Xerta i Batea. “Si els CAPs molts estan tancats i nosaltres som els que disposem de serveis com per exemple cardiorespiradors i algú té una parada cardiorespiratòria no podem dir-li ‘esperi’s fins demà a les nou del matí’”, explica.

D’altra banda, un dels canvis previstos inicialment en el concurs era que el servei d’ambulància de 24 hores a Alcanar, on es disposava d’un vehicle, es reduís a la meitat i només fos de 12 hores. Finalment però, assegura Alfonso López, es mantindrà el servei amb una ambulància al matí i una altra a la nit.

Egara-LaFuente és l’empresa que ha concertat el CatSalut

Egara-LaFuente és una de les tres empreses guanyadores del concurs d’adjudicació del transport sanitari a Catalunya. Concretament va guanyar el concurs per subministrar els serveis a Lleida, a les comarques de Tarragona i a les terres de l’Ebre.

L’adjudicació del contracte es va produir l’1 d’abril de 2015 i el conveni signat entre el CatSalut, el SEM i l’empresa adjudicatària té una durada de sis anys, prorrogable fins a un màxim de deu. L’anualitat que es preveu en el conveni pels serveis prestats és d’uns onze milions d’euros entre el transport urgent i el no urgent.

Amb tot és l’empresa pública SEM l’encarregada de portar a terme la gestió, la coordinació, el control i el seguiment del servei del transport sanitari a Catalunya, que des del darrer concurs s’està renovant arreu del territori de manera gradual.

Etiquetas
stats