Barcelona reajustarà la superilla del Poblenou davant la queixa de veïns i comerciants
Després de set dies funcionant, les queixes per la superilla del Poblenou no decauen. Els veïns segueixen preocupats per les mateixes qüestions que ja afectaven la nova configuració de l'espai quan es va presentar dilluns passat: lamenten la pèrdua de 50 places d'aparcament i que els autobusos siguin menys accessibles per haver estat suprimits de l'interior i haver passat a la zona perimetral de la superilla. Per la seva banda, la manca de zona de càrrega i descàrrega empipa els comerciants. Davant d'aquesta situació, l'Ajuntament ha reconegut deficiències i ha promès reajustaments per satisfer totes les parts.
“Estudiarem quines qüestions cal ajustar perquè es generin menys inconvenients als ciutadans”, ha respost la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz aquest dilluns al matí al Poblenou, després de supervisar l'espai i rebre la desaprovació dels veïns. L'amargor entre els veïns per l'aplicació de la superilla pot anar un pas més enllà de la queixa: veïns i comerciants han pronosticat accions per la via legal si no canvia la situació.
No només els veïns s'han queixat aquest dilluns. Especialment rígid s'ha mostrat un dels grups de l'oposició a l'Ajuntament de Barcelona: el regidor de Ciutadans al consistori, Koldo Blanco, ha avisat que el seu grup demanarà “desmantellar” la superilla si aquesta no supera amb garanties els dos mesos de proves. El grup municipal taronja afirma haver rebut 50 queixes de veïns de la zona. Per la seva banda, el portaveu de CiU, Joaquim Forn, ha considerat “perversa” l'aplicació del model de superilles i n'ha demanat la retirada.
“Tot canvi cultural implica pedagogia”, ha suavitzat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, després de només una setmana de l'adequació de l'entramat de carrers (Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger) del districte de Sant Martí. La del Poblenou és la primera superilla que contempla el Pla de Mobilitat 2013-2018 i que ha de portar a Barcelona a una nova configuració urbana. A partir del gener, la idea del consistori és estendre el pla a la trama Cerdà i fer superilles a Nou Barris o Sant Gervasi. Entre altres objectius, el pla persegueix la reducció del 21% dels cotxes a la ciutat d'aquí al 2018.
Primeres activitats als xamfrans buits
Si bé al llarg de la setmana passada els xamfrans de la superilla del Poblenou van restar deserts i sense activitat, en els quasi 2.000 metres buits de la superilla del Poblenou un grup de 200 estudiants d'arquitectura avaluaven les possibilitats del nou entramat urbà. Les tasques de discussió i debat d'aquests dies han esdevingut propostes: des d'aquest dilluns, les zones zero en què s'havien convertit els quatre xamfrans buits s'ompliran d'activitats. Un sorral i pistes de bàsquet i futbol ocuparan l'asfalt buit de la superilla.
Les propostes dels estudiants –asseguren– “simbolitzen la defensa de quatre drets bàsics dels ciutadans”: el dret a la cultura, a l'esbarjo, a la comunicació i al comerç. Totes les construccions s'han fet amb material reciclat. Una zona d'esbarjo per jugar a futbol, bàsquet, al Twister i un sorral es mantindran, com a mínim, fins al dia 22 de setembre.
“Les nostres propostes han d'il·luminar els veïns”, destaca Mariano Mesalles, de la plataforma Superilla Space, un col·lectiu per a la implementació del nou pla de superillas a Barcelona. Mesalles, que ha coordinat els estudiants, assegura que les propostes dels futurs arquitectes han de servir perquè els veïns s'empoderin i vegin les funcionalitats del nou espai alliberat. Després de l'aplicació d'aquestes primeres propostes començarà una ronda de xerrades i presentacions per a veïns i entitats. En els pròxims dies, a més, es desenvoluparan mercats als carrers i horts urbans, entre d'altres.