El tramvia per la Diagonal estalviarà mitja hora de trajecte entre Zona Universitària i Besòs
L'Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimecres els estudis per a la connexió de les línies de tramvia existents als dos extrems de l'avinguda Diagonal. L'oposició es va unir la setmana passada per reclamar que es prengués la decisió final en base a aquests informes, que conclouen el mateix que proposava el govern: que la millor opció és unir els dos tramvies entre Francesc Macià i la plaça de les Glòries per la Diagonal. “Se'ns obre l'oportunitat d'obrir aquesta gran xarxa de transport públic que relliga tots els barris i també l'àmbit metropolità”, ha assegurat la tinenta d'alcaldia Janet Sanz en la presentació dels estudis. Sumat a la xarxa ortogonal d'autobusos que s'ha de seguir desplegant i les línies 9 i 10 del metro, el projecte d'unió del tramvia pretén generar un important impacte en la mobilitat a l'Àrea Metropolitana.
Barcelona no disposa de cap línia que travessi tota la Diagonal, una de les principals artèries de la ciutat. De la plaça Francesc Macià al Passeig de Sant Joan hi ha un gran nombre de línies d'autobusos en el que els estudis consideren una xarxa congestionada i entre aquest punt i les Glòries no hi ha connexió. El nou projecte de tramvia permetria estalviar, segons expliquen des de l'Ajuntament, mitja hora de trajecte a qui faci el recorregut entre la Zona Universitària i el nou campus del Besòs de la UPC. De mitjana, cada usuari que passés a fer servir la nova línia en els seus trajectes s'estalviaria dos minuts i mig de trajecte.
La regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, ha assegurat que a la ciutat hi ha “una elevada dependència del vehicle privat en els desplaçaments que tenen origen o destí fora de Barcelona” i confia en què el tramvia permeti trencar aquesta dinàmica. Les línies actuals de tramvia connecten la plaça de les Glòries amb Badalona i Sant Adrià i la plaça Francesc Macià amb L'Hospitalet, Cornellà, Esplugues, Sant Feliu i Sant Joan Despí. La unió de les xarxes permetria connectar aquestes poblacions amb tot l'eix de la Diagonal i les línies 1, 2, 3, 4 i 5 del metro. Segons els càlculs de l'estudi presentat, aquest model de connexió permetria captar 15 mil nous usuaris que abandonarien el vehicle privat.
Diverses opcions
Les possibilitats estudiades més a fons han estat la unió per la Diagonal per superfície o bé amb un túnel, la unió pels carrers de l'Eixample Urgell i Provença o connectar les dues línies de tramvia amb un autobús a la Diagonal. El tramvia per la superfície és l'opció, segons l'informe, amb una millor relació cost-benefici. Si bé l'impacte del tramvia soterrat podria ser superior, amb més velocitat i capacitat per atraure més passatgers, el seu cost és notablement superior. Mentre que es preveu un cost de 175 milions d'euros en 30 anys per al tramvia de superfície, fer-lo passar per un túnel pot costar 475 milions.
Vidal ha explicat que amb el tramvia per la Diagonal es podrien destinar autobusos que hi circulen actualment al desplegament de la xarxa ortogonal a altres zones de la ciutat, fet que no seria possible amb el traçat pels carrers Urgell i Provença. La regidora assegura que el tramvia “és part de la xarxa ortogonal, però es cobreix aquesta línia amb un altre vehicle per una qüestió de demanda, amb un autobús no podem fer front a l'enorme demanda que genera el corredor de la Diagonal”. Segons els càlculs del consistori la línia comptaria amb 49 mil usuaris diaris en bus, davant 222 mil amb tramvia superficial o 239 amb tramvia soterrat.
La línia defensada per l'Ajuntament permetria reduir la circulació de 12.500 vehicles cada dia, l'equivalent a un carril. El nou traçat ocuparia dos carrils de la Diagonal, però segons els estudis comportaria una petita reducció de la congestió. Força inferior a l'impacte en la congestió del tramvia soterrat, tot i que els tècnics municipals han assegurat que una major fluïdesa fomenta l'ús del cotxe, que no és l'objectiu del govern. “El que volem és retornar el carrer als vianants, a les bicicletes i a les formes de transport no contaminant”, assegura Mercedes Vidal. La reducció de les emissions de CO2 provocades per la nova línia seria d'un 0,3% al conjunt de la ciutat i un 50% a la zona de la Diagonal.
El que no ha sabut explicar l'Ajuntament és com es gestionarà aquesta ampliació del tramvia. Actualment la participació de TMB, l'empresa municipal, en la gestió de les línies existents és del 2,5%. Davant preguntes dels periodistes sobre si pretenen rescatar aquesta concessió per a la gestió pública, Sanz i Vidal han assegurat que és una decisió que no depèn del consistori sinó de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La tinenta d'alcaldia ha remarcat, però, que voldrien “major participació pública en la gestió d’aquesta xarxa”.
Convèncer l'oposició
En el model de gestió han fet incidència tant CiU com la CUP, amb preocupacions oposades. El portaveu de CiU Joaquim Forn considera que el rescat de la concessió podria costar entre 300 i 400 milions d'euros, i alhora ha manifestat la seva preocupació per les conseqüències per TMB del desplaçament de passatgers de metro i autobús al Tram. Des de la CUP, en canvi, María José Lecha assegura que no podran decidir sobre el projecte fins que no sàpiguen si serà de gestió pública.
El govern de Barcelona en Comú necessitarà el suport del plenari municipal per tirar endavant el projecte. Janet Sanz ha insistit en què “és l'opció més bona davant de la resta i confiem en aquests estudis i creiem que cal fer-hi cas”. No obstant, l'oposició encara no té un veredicte.
Des del PSC, Daniel Mòdol, ha insistit en que cal buscar consensos amplis i que actualment el consens està en l'arribada de la L10 a la Zona Franca. El líder d'ERC, Alfred Bosch, s'ha mostrat favorable al tramvia per la Diagonal tot i que ha insistit que cal trobar la millor manera, mentre que Alberto Fernández Díaz ha reiterat el rebuig del PP a la proposta. Santiago Alonso, de Ciutadans, ha remarcat que els pressupostos són finits i cal prioritzar. La tinenta d'alcaldia considera que les dues inversions són compatibles i ha recordat que tenen un acord amb la Generalitat per tirar-les endavant.
Fe d'errades: Una primera versió d'aquesta notícia assignava l'estalvi de mitja hora de trajecte al recorregut entre Francesc Macià i Glòries, que serà el que cobrirà el nou tramvia, però aquest estalvi de temps correspon al recorregut complet de la Diagonal.