Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El jefe de la Casa Real incentiva un nuevo perfil político de Felipe VI
Así queda el paquete fiscal: impuesto a la banca y prórroga a las energéticas
OPINIÓN | 'Siria ha dado a Netanyahu su imagen de victoria', por Aluf Benn

El TSJC tomba l'entrega sense concurs a Agbar del subministrament d’aigua a Barcelona

A Barcelona, la gestió de l'aigua és privada, a través de l'empresa Agbar / EDU BAYER

Oriol Solé Altimira

Sentència històrica contra el tradicional monopoli d'Agbar de l'aigua a Barcelona. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat el contracte entre l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la societat Agbar per crear una empresa mixta -però on l'administració estava en minoria- que subministra l'aigua a 23 municipis de la província, inclosa la capital catalana. El tribunal considera que l'administració no va justificar prou bé la seva decisió de no convocar un concurs públic per adjudicar el contracte, que va suposar la creació de l'empresa mixta Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua.

L'AMB va encarregar el 2012 directament a una societat mixta a dia d'avui formada per Agbar (70%) Criteria -la Caixa- (15%) i la pròpia AMB (15%) la gestió del subministrament d'aigua als municipis que històricament havia prestat Agbar però sense una concessió amb plena validesa legal. I és que Agbar prestava des de feia més d'un segle el servei d'abastiment d'aigua a Barcelona sense un títol concessional atorgat per l'administració competent -va haver-hi una concessió l'any 1953, però des del 1982, any en que es crea l'AMB, Agbar explotava el servei “actuant com a concessionari tàcit”, recorda el TSJC-.

A parer del tribunal, els tres elements que van permetre entregar el servei a Agbar sense concurs el 2012 -drets d'exclusivitat històrics d'Agbar, raons tècniques i raons econòmiques- “presenten debilitats per justificar l'excepció licitadora”. En aquest sentit, el TSJC sentencia que l'AMB no va respectar “els principis que regeixen la contractació pública” a l'haver subscrit l'acord sense publicitat. El TSJC conclou reiterant que “no apareixen raons que justifiquin la renúncia a la competència”.

La qüestió central de la sentència és que l'AMB no va valorar de forma adequada la posició jurídica d'Agbar ja que, a la pràctica, va ignorar que altres empreses, competidores d'Agbar, podien gestionar el servei. De fet, la sentència del TSJC arriba degut als recursos de la competència: Acciona, Aqualia i Aguas de Valencia. “No s'ha valorat adequadament quina és l'entitat econòmica de l'operació als efectes de justificar la decisió administrativa de renúncia a la competència”, resol el tribunal.

En un comunicat, Agbar ha anunciat que seguirà gestionant el servei d'aigua a l'AMB. La sentència, de fet, és recorrible al Tribunal Suprem. A més, el president de la Sala del TSJC ha emès un vot particular en que no qüestiona la legalitat del contracte signat el 2012.

Les implicacions polítiques de la sentència permetran veure fins a quin punt Barcelona en Comú aposta per la remunicipalització del servei d'aigües a l'Àrea Metropolitana. No dependrà només de la seva voluntat, ja que cal la majoria del ple i és un aspecte complexe des del punt de vista jurídic, on Agbar i les altres empreses faran valer les seves respectives posicions degut a l'alta rendibilitat del negoci de l'aigua.

Etiquetas
stats