El mateix dia que la Coordinadora Obrera Sindical (COS) i la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) presentaven una querella criminal contra el president i el vicepresident de Transports Metropolitans de Barcelona TMB -Joaquim Forn, membre de CiU, i Dídac Pestaña, del PSC, respectivament- per presumptes delictes d’administració fraudulenta i malversació de fons públics, l’entitat ha donat a conèixer els salaris dels alts càrrecs, que en alguns casos sumen 100.700 euros sense comptar els plusos corresponents.
Fins ara, el sindicat i la formació havien reclamat reiteradament aquestes dades, inclús en seu parlamentària, sense obtenir cap resposta concreta. Josep Garganté, portaveu de la COS a TMB, explica que l’acció judicial és la conclusió d’una sèrie d’irregularitats denunciades per aquest sindicat i altres organitzacions amb presència a Transports Metropolitans de Barcelona.
Una de les irregularitats és el fet que no es conegui amb detall els salaris de bona part de la cúpula de l’empresa pública: “Són 603 persones que tenen sous no inclosos en conveni” assegura Garganté. Ara, després de que l’empresa fes públic el document -que ha estat difós per UGT- sobre salaris d'altrs càrrecs i sobre l’estructura de personal, sabem que els directius amb més responsabilitat cobren 100.700 euros l’any sense comptar amb els complements com són els plusos. Els membres del Consell de direcció del Metro guanyen 100.712 euros a l’any i els d’autobusos 97.393, xifres a les quals cal sumar complements i millores, i després restar les corresponents retencions d’impostos.
Als responsables de la COS els crida l’atenció que es coneguin aquestes dades tantes vegades reclamades precisament el mateix dia que presentaven l’acció judicial. Però puntualitzen que hi ha un aspecte que l’informe de TMB no aclareix: “Es diu quant cobren els responsables de cada nivell però no es diu quants n’hi ha”, indiquen, tot recordant que el nombre de directius dels quals no se sap el salari perquè no està inclòs en el conveni són 603. La xifra correspon a un 8% del total dels treballadors de TMB. “Pel que hem pogut esbrinar pel nostre compte, aquesta part de directius s’emporta a casa aproximadament el 15% de la massa salarial de l’empresa”, expliquen.
Els salaris van decreixent en funció de la categoria laboral, de manera que els “directors de servei” reben un salari brut anual de 85.961 euros de mitjana per al metro i de 85.237 euros de mitjana per al bus. Les categories inferiors, corresponents a tècnics auxiliars, perceben una retribució 27.376 euros (metro) o de 21.944 euros (bus). Així, per exemple, si es compten el salari fix i els plusos, l’empresa afirma que un conductor de bus cobra de mitjana uns 38.000 euros a l’any, xifra que es redueix fins als 32.000 euros, segons afirmen els sindicalistes: “No sé on van aquests 6.000 euros de diferència que surten”, assegura Garganté.
Pagament de 2,1 milions a la plantilla
La querella, que es basa en malversació de fons públics, té una vessant estrictament salarial. Fa aproximadament 6 anys, fruit d’un acord de conveni, els treballadors de diversos sindicats (ACTUB, CGT i PSA) van reclamar judicialment que els paguessin els 15 minuts de descans corresponents al treball de 6 hores seguides. Això no va ser acceptat per la companyia i el cas va ser dut als tribunals. Tant l’Audiència de Barcelona, com el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) com el Tribunal Suprem han dictaminat en favor de què es paguin aquests 15 minuts acumulats durant dos anys als 672 conductors que formen part dels sindicats demandants.
A la COS es calcula que pagar aquests endarreriments suposaria per a TMB assumir un desemborsament de 900.000 euros. Per contra, després de recórrer a totes les instàncies possibles, Transports de Barcelona ha optat per pagar aquest endarreriment a tots els conductors, també els que no els van reclamar, cosa que puja a una xifra de poc més de 2 milions d’euros.
Els demandants consideren que fer aquest pagament no reclamat suposa només una mostra de connivència de l’empresa pública amb els sindicats majoritaris. Tot plegat en un context de fortes retallades de servei als ciutadans. Entre aquestes han esmentat que enmig d’una campanya mediàtica de presentació de la Nova Xarxa d’Autobusos de TMB s’amaga una reducció global del servei d’autobusos que es pateix des del 2007. I posen exemples: l’eliminació de línies senceres, 31, 35, 105 i 158; l’eliminació del servei del Bus de Barris, els diumenges i festius i reducció de gairebé un 10% de quasi totes les línies entre setmana i fins a un 25% els caps de setmana.