“Autonomia, esperit crític i capacitat d'imaginar...” “Una clau per entendre el món...” “Una resposta a l'estupidesa...” “Em salva de la ignorància, em salva de la tristesa, em salva de la por...” Així és com diferents persones defineixen la lectura en el vídeo enregistrat durant la Jornada Lectura i èxit educatiu. Sembla quelcom miraculós que ens permet superar molts obstacles. I és així. En una societat lletrada com la nostra, ser un lector competent és fonamental per a un bon desenvolupament personal i professional. Però no només això. La lectura també és un bon company de viatge ja que ens parla de les nostres emocions, d'allò que ens passa a la vida. Ens ajuda a recordar, a reviure, a superar, a assimilar...
En aquest text no tractarem el lligam entre la lectura i l'experiència personal, sinó que ens centrarem en la relació entre aquesta i l'aprenentatge i per tant del seu paper en l'educació.
L'informe de la Fundació Jaume Bofill PISA 2009: Avaluació de les Desigualtats educatives a Catalunya ens dóna una pista de la relació entre competència lectora i èxit educatiu: el 31% dels estudiants amb alt rendiment llegeixen entre 1 i 2 hores al dia; mentre que només el 6% dels estudiants amb baix rendiment llegeixen durant aquest temps. Així doncs, la poca freqüència lectora està vinculada a un baix rendiment en totes les matèries. De fet, és lògic pensar que si no s'entén bé el que es llegeix, resulti molt complicat comprendre les lliçons de qualsevol matèria i tenir un bon aprenentatge.
No només és important llegir, sinó també que ens llegeixin i l'hàbit lector a la llar. Resulta ser clau l'acompanyament dels pares i mares, com indica l'informe de l'OCDE What can parents do to help their children suceed in school? [Què poden fer les famílies per ajudar als seus fills a tenir èxit a l'escola?]. Les famílies que afirmen haver llegit un llibre amb els seus fills cada dia o quasi cada dia o un o dos cops per setmana durant el primer curs de primària tenen fills/es de 15 anys amb puntuacions al PISA superiors als fills/es de famílies que afirmen que van llegir llibres un o dos cops al mes o mai o quasi mai. De mitjana, la diferència entre ambdós tipus d'alumnes és de 25 punts, que representa més de mig curs escolar.
L'acompanyament de les famílies en l'educació dels infants durant la primària té, per tant, efectes en els resultats a secundària. Les dades mostren que la competència lectora als 15 anys és millor si els pares durant la primària llegien llibres amb els infants, parlaven sobre coses que havien fet durant el dia o els explicaven contes. Cal afegir que la implicació dels pares i mares és positiva en qualsevol moment de la escolaritat, no només durant la primària.
Tenint en compte la importància de la lectura per a l'èxit educatiu, s'ha desenvolupat el programa Lectura i èxit educatiu, LECXIT, un programa d'acompanyament lector a través del voluntariat per a treballar la comprensió lectora. Alguns elements que hem tingut en compte són:
En primer lloc, es pretén relacionar la lectura amb una experiència emotiva i personal. Així, es tracta de crear situacions originals, provocadores, que els infants recordin i que els ajudin a connectar amb la lectura. L'aprenentatge demana d'una implicació personal; i també, aconseguint una bona motivació cap a la lectura, es genera la inquietud que portarà als infants a cercar més llibres per llegir, encara que no estiguin acompanyats.
En segon lloc, volem generar motivació. Isabel Solé, catedràtica de psicologia evolutiva i de l'educació a la Universitat de Barcelona afirma que “s'actua com si el gust de la lectura fos una característica que ha de venir donada”. Assumim que això no és així i hem de guanyar-nos l'interès i l'atenció dels infants. Esbrinar què els agrada, amb quins llibres poden sentir-se especials, identificats, què els fa somiar, ...
Que vulguem somiar, no vol dir que oblidem els llibres de coneixements! Per a molts infants, un llibre de planetes els fa viatjar a un món imaginari en el que són astronautes... La lectura por ser practicada a totes les disciplines! I aquí arriba la nostra tercera pauta: la varietat. Incorporem nous temes i matèries al treball de la lectura.
La lectura és cabdal per a un bon aprenentatge i un bon èxit educatiu, segons ens diuen les dades. Algunes de les claus per aconseguir-ho són crear una bona connexió amb la lectura, a partir d'aportar materials motivadors i diversos. I sobretot, crear una experiència compartida, amb la família o amb una altra persona. Sentir-se acompanyat i poder compartir és transcendental en la trajectòria educativa.