Les matemàtiques i l'anglès segueixen sent les assignatures pendents a les escoles catalanes. Malgrat haver experimentat una millora en els resultats respecte de l'any passat, un 20% dels alumnes que finalitzen l'etapa educativa obligatòria continuen sense assolir les competències bàsiques en aquestes matèries. Així ho demostren els resultats de les proves d'evaluació externes de 4t d'ESO que realitza cada any la Generalitat a tots els alumnes d'aquest curs. El departament d'Ensenyament, per tant, encara és lluny d'aconseguir rebaixar el nivell de suspesos per sota del 15% a totes les competències bàsiques -català, castellà, matemàtiques i anglès-, tal com es va proposar la consellera Irene Rigau.
Tanmateix, la tendència és a l'alça. En totes les matèries evaluades s'ha experimentat una millora dels resultats respecte als anys anteriors. Si el llindar fixat com a adient per la Generalitat és de 70 sobre 100 -amb aquest resultat es considera que l'alumne aprèn els continguts més bàsics-, la mitjana en llengua catalana han estat de 76,6 (quatre punts per sobre del curs passat); els de castellà, de 76 (dos punts per sobre del 2012); els de matemàtiques, de 68,3 (quatre punts per damunt de l'any passat), i els d'anglès, de 69,8 (2,5 punts per sobre).
La consellera ha valorat positivament els resultats de les proves, i ha assegurat que representan la prova de que els alumnes, en l'actual context de crisi econòmica, han entès que l'única manera de procurar-se un lloc de treball en el futur és a través d'un bon rendiment acadèmic. “Hi ha una comprensió social més forta envers el valor de la formació”, ha expressat Rigau, satisfeta també perquè s'ha reduït la distància en els resultats entre els centres en entorns socioeconòmics més desfavorits i els més afavorits, un fet que garanteix “més equitat”.
El baix nivell de matemàtiques és un dels principals maldecaps del departament d'Ensenyament, que ja va augmentar-ne les hores a secundària. De fet, els resultats de la prova d'evaluació d'enguany reafirma les seves preocupacions: no només el 20% no assoleix les competències mínimes de matemàtiques, sino que un altre 20%, tot i que passa la prova, presenta uns coneixements baixos. D'aquesta manera, al voltant del 40% dels estudiants de 4t d'ESO no tenen el nivell desitjat.
La prova, que la realitzen tots els alumnes de l'últim curs d'ESO sense excepció, no computa per a la nota final dels alumnes. Al final, a 2.000 dels que van realitzar-la -d'un total de prop de 60.000, que són els alumnes que a dia d'avui fan 4t d'ESO-, se'ls va demanar com d'exigent consideraven la prova. La gran majoria va qualificar els exàmens de català i castellà de fàcils o molt fàcils, però pel que fa als de matemàtiquesi anglès, només un 57 i un 62%, respectivament, els van donar aquesta qualificació.
Les matemàtiques i l'anglès segueixen sent les assignatures pendents a les escoles catalanes. Malgrat haver experimentat una millora en els resultats respecte de l'any passat, un 20% dels alumnes que finalitzen l'etapa educativa obligatòria continuen sense assolir les competències bàsiques en aquestes matèries. Així ho demostren els resultats de les proves d'evaluació externes de 4t d'ESO que realitza cada any la Generalitat a tots els alumnes d'aquest curs. El departament d'Ensenyament, per tant, encara és lluny d'aconseguir rebaixar el nivell de suspesos per sota del 15% a totes les competències bàsiques -català, castellà, matemàtiques i anglès-, tal com es va proposar la consellera Irene Rigau.
Tanmateix, la tendència és a l'alça. En totes les matèries evaluades s'ha experimentat una millora dels resultats respecte als anys anteriors. Si el llindar fixat com a adient per la Generalitat és de 70 sobre 100 -amb aquest resultat es considera que l'alumne aprèn els continguts més bàsics-, la mitjana en llengua catalana han estat de 76,6 (quatre punts per sobre del curs passat); els de castellà, de 76 (dos punts per sobre del 2012); els de matemàtiques, de 68,3 (quatre punts per damunt de l'any passat), i els d'anglès, de 69,8 (2,5 punts per sobre).