En nivell dels alumnes catalans no ha evolucionat significativament en els darrers tres anys, segons constata l'informe internacional PISA, que elabora l'OCDE amb els estudiants de 15 anys. Com al 2010, els resultats a les aules catalanes es mantenen prop de la mitjana de la resta de països. Però destaquen algunes tendències: en comprensió lectora s'ha millorat, amb una nota de 501, tenint en compte que la mitjana de la UE és de 497 i que, a les mateixes aules catalanes, l'any 2006 els resultats de llengua van ser de 477 punts.
En l'apartat de ciències, per contra, les notes obtingudes són preocupants. Catalunya, amb 492 punts, queda per sota de la mitjana de la OCDE (501) i també de la mitjana espanyola (496). La mostra evidencia, a més, un retrocés respecte de la darrera prova, quan els escolars van obtenir de mitjana 497 punts.
En aquest cas, a nivell espanyol, contrasta la diferència entre els resultats obtinguts a Catalunya i els d'altres comunitats autònomes. A Castella i Lleó, Madrid, Astúries, Navarra i Galícia obtenen 20 punts més en ciència que els catalans. Tot al contrari, és clar, amb els resultats de comprensió lectora, amb els quals Catalunya se situa entre les cinc primeres comunitats, que són Madrid, Astúries, Navarra i Castella i Lleó. De fet, existeix un abisme de més de 30 punts entre aquestes comunitats i d'altres com Andalusia, Múrcia, Illes Balears o Extremadura.
Pel que fa a les matemàtiques, el nivell respecte a anys anteriors es manté gairebé igual, però sense destacar en excés. En la línea de la mitjana de l'OCDE (494), els escolars obtenen 493 punts, tres per sota de l'any 2010.
Un augment de la desigualtat
Un augment de la desigualtat
Una de les conclusions més preocupants del macroinforme, tanmateix, és que l'equitat ha empitjorat. L'estudi analitza també factors socioeconòmics i circumstàncies acadèmiques dels alumnes, les seves famílies i els centres on estudien. Els alumnes de nivell socioeconòmic més alt obtenen 35 punts més que els de nivell baix. Els països amb millor rendiment són els que aconsegueixen reduir més desigualtats.
En edicions anteriors l'entorn socioeconòmic de l'alumne a Espanya tenia menys pes en els resultats que en la mitjana de l'OCDE. Aquesta tendència s'ha revertit absolutament i ara el nostre país es troba per sobre de la mitjana en la influència de l'entorn en els resultats de les proves. “Tenim un problema d'equitat, que s'ha anat deteriorant amb els anys”, ha reconegut la secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio. Espanya ha mantingut el seu rendiment però ha retrocedit en igualtat.
De fet, Gomendio ha advertit que les diferències entre nois i noies “s'han magnificat”. Ha baixat lleument el rendiment d'elles en matemàtiques, encara que en lectura segueixen per sobre dels homes. “En ciències hi ha diferències importants”, ha reconegut la secretària d'Estat perquè la nota de les noies és més baixa.