Si Toni Comín es perfilava com el conseller que volia recuperar la confiança en el sistema públic, aquesta intenció s'ha tornat a veure en la seva primera i llarga intervenció a la Comissió de Salut al Parlament. Al llarg d'una hora i mitja Comín ha intentat no deixar-se cap punt important en un intent de seduir a la resta de grups parlamentaris: “Estem parlant de la salut de manera integral, de l'estat complet de salut física, mental i social. També hem de tenir present la desigualtat social i econòmica a l'hora de plantejar les nostres polítiques, els determinants socials de la salut”.
“No volem definir un nou model, volem definir de nou el model”, ha dit el conseller cap al final de la seva intervenció a mode de resum. El model assistencial, segons Comín, ha de ser “universal, equitatiu, públic, divers, transparent, d'excel·lència i sostenible”. En aquesta línia, una de les mesures que ha anunciat aquest dijous és la de treballar en una norma que blindi la universalitat de la sanitat, més enllà de les dues instruccions que el Departament ha fet com a reacció al RDL 16/2012 d'exclusió sanitària i durant les quals consten casos d'exclusió a Catalunya, com ha recollit aquest diari i com han denunciat en reiterades ocasions la Pasucat.
Compromís de mantenir els temps de garantia de llistes d'espera
Més enllà de reduir les llistes, el compromís del govern passa per complir tant els temps de garantia com els de referència. “El percentatge de compliment és molt alt però no és absolut”, ha admès respecte la situació d'espera actual. Per tal de complir amb la proposta de Junts pel Sí en el pla de xoc de reduir en un 50% el temps mig d'espera per a proves diagnòstiques i un 10% les llistes per a intervencions quirúrgiques es destinaran 100 dels 270 milions del pla de xoc. Sobre les llistes d'espera Comín ha insistit també en la necessitat de fer un model transparent, de dades obertes.
Desprivatització del sistema públic i derivacions
Un dels punts del pla de xoc més trencador amb les polítiques de l'anterior govern és el que es proposa desprivatitzar el SISCAT, és a dir, treure del sistema sanitari d'utilització pública aquells operadors privats que tinguin afany de lucre.
Per Comín la diversitat de proveïdors que integren el SISCAT -la xarxa d'hospitals d'utilització pública- és un repte però assegura que la complexitat “no ha de ser l'excusa de l'opacitat” i ha matisat que “cadascú ha de fer el seu paper i que ”a partir d'avui“ cap proveïdor tindrà avantatges respecte un altre. Sobre les derivacions Comín ha dit que totes aquelles que no responguin a un principi d'eficiència no estan justificades. ”Si una derivació suposa un increment de costos ningú no la voldrà“, ha dit. Des de l'oposició Escarp li ha demanat que aclareixi si farà derivacions encara que el centre disposi de recursos per assumir-ho.
Una de les veus més crítiques de l'oposició en aquest aspecte ha estat la diputada de la CUP Eulàlia Reguant, que li ha recordat a Comín que “no és cap novetat que diferim profundament del model de gestió”. Recuperant una intervenció de l'exdiputada de la formació anticapitalista Isabel Vallet, Reguant ha dit que el model de gestió actual és “el model facilitador del procés progressiu de privatització. Aquesta lògica ha sentat les bases de la denominada Nova Gestió Pública”. Respecte la proposta de treure del SISCAT els centres de titularitat privada amb afany de lucre, la diputada de la CUP ha insistit que també caldria analitzar els centres privats sense ànim de lucre. “El grup Quirón Salud (IDC Salud) ha passat dels 56M el 2008 a gairebé 82 el 2013. La reducció de les llistes s’ha fet gràcies a alimentar el negoci privat però sobretot clíniques privades, com la Clínica del Vallès”, ha dit Reguant. En al·lusió a la intervenció de Reguant, Comín ha anunciat que la Clínica del Vallès deixarà d'assumir derivacions del Parc Taulí de Sabadell aquest mateix mes.
Empoderar l'Atenció Primària
D'altra banda el conseller de Salut també ha destacat que cal empoderar l'atenció primària i que aquesta sigui objecte de transformació profunda, ja que és “la columna vertebral” del sistema sanitari. En aquest sentit ha parlat de fer un pla estratègic per dotar la primària de més autonomia de gestió i més autonomia de compra. Comín ha demanat maduresa als ajuntaments per fer front a les demandes dels CAPS i CUAPS i ha insistit que les decisions han de ser preses després d'un procés de deliberació.“Si realment volem empoderar la primària fem el que ha de ser la primària, basada en la proximitat i el territori, també en salut mental”, li ha respòs Assumpta Escarp del PSC. Jorge Soler, metge de família i diputat de Ciutadans, li ha suggerit que si de veritat vol empoderar l'atenció primària la blindi amb una major dotació pressupostària.
Una llei de salut i social de Catalunya
En l'última fulla de la seva intervenció, Comín ha destacat l'infrafinançament crònic del Departament de Salut des de fa 35 anys. “Estem en un moment de transició nacional. En salut un té la sensació que ja ens assemblem molt a la situació pròpia d’un estat independent perquè tenim un estat competencial molt alt, la diferència principal és la insuficiència pressupostària”, s'ha queixat.
“Què ens falta?”, s'ha preguntat Comín. Segons ell, una de les eines que manquen és una Agència Catalana del Medicament i Productes Sanitaris, en la qual ha assegurat que ja s'hi està treballant. “Tornem a l'essència i mirem quines són les bases de les que no hauríem d'haver marxat, aprenem de l'experiència i fem la llei del segle XXI de salut”, ha conclòs Comín en la seva primera intervenció. També Comín ha explicat que pel Pla de Salut 2016-2020, el govern disposa d'un document de bases i vol construir el nou pla de salut des del consens, obrint la seva redacció a la millora i la revisió abans de ser aprovat.
La corrupció, absent en el discurs
Des de l'oposició, Ciutadans i Catalunya Sí que es Pot han lamentat que el conseller no hagi parlat de corrupció en el seu discurs inicial. Jorge Soler de Ciutadans ha assegurat que cal despolititzar la sanitat i actuar amb més rapidesa i contundència amb els corruptes. Per la seva banda, Albano Dante, de Catalunya Sí que es Pot, ha recordat que “la corrupció és sistèmica i fa anys que la conselleria mira cap a un altre costat”.
En els darrers anys s'han destapat diversos casos de corrupció relacionats amb la sanitat catalana. En un dels principals, el cas Innova, hi estan imputats l'expresident de l'ICS Carles Manté i l'exdirector del CatSalut Josep Prat. Recentment va ser destapat el cas de les pròtesis caducades de la marca Traiber.
Si Toni Comín es perfilava com el conseller que volia recuperar la confiança en el sistema públic, aquesta intenció s'ha tornat a veure en la seva primera i llarga intervenció a la Comissió de Salut al Parlament. Al llarg d'una hora i mitja Comín ha intentat no deixar-se cap punt important en un intent de seduir a la resta de grups parlamentaris: “Estem parlant de la salut de manera integral, de l'estat complet de salut física, mental i social. També hem de tenir present la desigualtat social i econòmica a l'hora de plantejar les nostres polítiques, els determinants socials de la salut”.
“No volem definir un nou model, volem definir de nou el model”, ha dit el conseller cap al final de la seva intervenció a mode de resum. El model assistencial, segons Comín, ha de ser “universal, equitatiu, públic, divers, transparent, d'excel·lència i sostenible”. En aquesta línia, una de les mesures que ha anunciat aquest dijous és la de treballar en una norma que blindi la universalitat de la sanitat, més enllà de les dues instruccions que el Departament ha fet com a reacció al RDL 16/2012 d'exclusió sanitària i durant les quals consten casos d'exclusió a Catalunya, com ha recollit aquest diari i com han denunciat en reiterades ocasions la Pasucat.