El ministeri de Foment ha obert un expedient a Vueling pels problemes dels últims dies, de cancel·lacions i retards de vols, i ha convocat demà a l'aerolínia a una reunió d'urgència per exigir-li “explicacions i mesures correctores immediates”.
També la Generalitat, ha convocat la companyia a una trobada demà a les cinc que hi assistiran, per part del govern català el conseller d'empresa i coneixement, Jordi Baiget i el de territori i sostenibilitat, Josep Rull. L'executiu català demanarà explicacions a la companyia amb relació als problemes de la seva operativa com pel que fa a l'atenció donada als usuaris.
“El que li ha passat a Vueling és la tempesta perfecta”. Així ho definia un tècnic aeri consultat per aquest mitjà. Dit en altres paraules un cúmul de circumstàncies ha fet que esclatés la crisi que es concreta en cancel·lacions i retards en el dia amb més operacions programades a l'aeroport de Barcelona-el Prat, de Barcelona per a l'inici de les vacances de juliol.
Tempesta perfecta
Encara que aquest diumenge el taulell de Vueling al Prat s'han registrat menys cues d'afectats que en els dies anteriors, la companyia havia anul·lat fins a les 15.00 hores un total de 19 vols dels què hi havia programats en els diferents aeroports europeus en què opera , segons el registre del web de l'aerolínia.
Problemes externs i interns
A falta d'explicacions de la mateixa companyia, al sector s'aventuren hipòtesis sobre les dificultats que han causat el caos a l'Aeroport del Prat. Entre els problemes de la companyia aèria n’hi ha interns i externs. Un és haver realitzat una programació de vols excessivament ajustada. Dit d'una altra manera, a partir de la previsió que “tot funciona com la seda” destinar pocs recursos a fer front a imprevistos i, quan hi ha hagut no s'ha tingut temps de donar-los solució. No obstant això, a l'Aeroport del Prat recorden que a l'agost de 2015 ja es va produir un episodi d'acumulació de maletes i retards de vols que va afectar Vueling. Ara sembla que no es van arbitrar mesures per evitar repeticions incrementades.
Un altre element és la necessitat de dotar la companyia de més personal. En aquest sentit, fonts sindicals expliquen que a partir de l'1 de juliol s'han incorporat a Vueling un centenar de tripulants de cabina de passatgers. Però també indiquen que aquesta mesura s'havia d'haver fet efectiva un temps abans, encara que finalment es va retardar.
Una tercera raó que explicaria en part del problema amb què topa Vueling rauria en la mateixa filosofia del seu funcionament. L'empresa rebutja el qualificatiu de baix cost, però aplica en part principis d'aquesta especialitat. Una d'aquestes normes és mantenir els avions en vol el màxim temps possible. Però, paral·lelament els aparells necessiten de manteniments programats. Com la circulació aèria no és una ciència exacta, si per exemple un avió havia d'aterrar a Barcelona a les 12 de la nit per enlairar a les 6 del matí de l'endemà i arriba una hora més tard, la revisió es fa, però potser algunes de les comprovacions no crítiques s'acumulen per a més endavant i quan moltes d'aquestes accions se sumen apareixen els problemes. Si això coincideix amb èpoques de gran demanda, tenim un altre factor que explica la crisi actual.
Dues coses més. Una global. Vueling ha jugat sempre la carta de reduir costos. I un dels camps on ho ha fet és en l'estructura de direcció. En el sector es comenta que l'empresa radicada a Barcelona té avui una estructura de gestió molt semblant ara, que té 109 avions, que quan tenia 35. I ja que es parla d'aparells, els retards en subministrar nous avions per part d'Airbus han estat una gota més en la tempesta.
Un altre element més de la situació actual té a veure amb la concentració de l'activitat de Vueling a Barcelona. L'aeroport del Prat en alguns dies i hores dóna senyals de saturació. Un pilot consultat posa un exemple: “si es mira la web d'AENA, es pot veure que un dilluns a les 7 del matí hi ha programades, de vegades 6 i 7 sortides, quan Barcelona només té una pista d'enlairament. Això produeix també demores, que afecten més si la teva activitat representa el 40% de tot el moviment de la instal·lació aeroportuària”.
Problemes a la cúpula
Però l'empresa ha tingut també problemes interns. El seu conseller delegat, Alex Cruz, va anunciar l'octubre passat que marxava a dirigir British Airways. Però no va nomenar immediatament un successor. Això hauria fet que durant més de cinc mesos la companyia funcionés amb certa provisionalitat. Si s'han de prendre decisions estratègiques com la compra d'avions o renovació de serveis difícilment s'adopten si no hi ha una direcció clara que els piloti. També en el període d'interinitat s'han produït sortides de la direcció de la companyia que han estat clau, com la de Fernando Val, que era director d'operacions, la de la Sònia Jerez, directora corporativa, entre d'altres. I a ningú se li escapa que són peces molt importants en el funcionament d'una companyia.
I tornant al personal, la situació de saturació i els problemes que viu del Prat ha repercutit en la plantilla de terra que en els últims mesos ha rebut les conseqüències. Un treballador de la companyia explicava que “hem denunciat des de fa temps agressions i fins i tot escopinades dels usuaris, quan el que passa no és culpa nostra”.