La portada de mañana
Acceder
Peinado multiplica los frentes del ‘caso Begoña’ sin lograr avances significativos
El miedo “sobrenatural” a que el cáncer vuelva: “Sientes que no consigues atraparlo”
OPINIÓN | 'En el límite', por Antón Losada

Submarins nuclears i perill mediambiental a Gibraltar

Xavier Bohigas

Aquest és un article publicat al blog 'Adéu a les armes'

Els submarins nuclears són submarins propulsats amb l’energia subministrada per un reactor nuclear. Així, poden estar molt més temps sota l’aigua, ja que no depenen de l’aire per fer la combustió del diesel dels motors convencionals. També s’allarga el temps de navegació autònoma ja que no necessiten proveïment amb la mateixa freqüència que els de combustible diesel. Els submarins nuclears poden estar equipats o no amb míssils amb cap nuclear.

Els submarins nuclears són un producte clar de la Guerra Freda. Amb aquestes naus els EUA i l’URSS podien patrullar pels mars amb millors condicions que amb naus convencionals, ja que poden navegar un període de temps molt llarg, són més silencioses i poden disparar míssils balístics mentre estan submergits (a diferència dels altres submarins que havien d’estar a la superfície).

S’han construït altres vaixells amb propulsió nuclear a més del submarins, com els trencaglaços i els portaavions. Actualment la propulsió nuclear només s’usa en vaixells militars, ja que el seu cost la fa prohibitiva per a l’explotació comercial civil. Molts estats tenen vaixells amb propulsió nuclear, però només els EUA, Rússia, Gran Bretanya, França, la Xina i l’Índia disposen de submarins que poden carregar míssils amb caps nuclears. Actualment els EUA i Rússia tenen, cada un, al voltant d’un centenar de vaixells amb propulsió nuclear.

Gibraltar és un port de gran interès estratègic, donada la seva situació geogràfica. Però, a més, els darrers anys s’ha convertit en una base d’avituallament de submarins nuclears britànics i nord-americans. És coneguda, pel seu ressò mediàtic, l’estada del submarí nuclear britànic Tireless l’any 2000. Aquest submarí nuclear va patir unes pèrdues del refrigerant del reactor nuclear i va anar al port de Gibraltar per ser reparat. L’avaria era molt més important del que s’esperava i va estar a Gibraltar durant un any per acabar els treballs de reparació. Arran d’aquest incident tots els submarins nuclears britànics es van revisar. Aquesta visita del Tireless va provocar moltes protestes ciutadanes i la premsa en va informar a bastament, però aquesta visita no és un fet excepcional. És molt habitual que submarins nuclears britànics i nord-americans atraquin al port de Gibraltar per donar descans a la tripulació o per avituallament. Dues organitzacions ecologistes d’Andalusia han comptabilitzat més de cinquanta visites de submarins nuclears a Gibraltar des de l’any 2000. Això indica que a la zona de Gibraltar hi ha un gran trànsit de submarins nuclears, alguns fins i tot armats amb bombes nuclears . Aquest és el cas dels submarins nord-americans de la classe Ohio, que van equipats amb 24 míssils balístics Trident que duen caps nuclears d’una potència de 300-475kt cada un (recordem que la bomba que es va llençar sobre Hiroshima tenia una potència de 15kt). I els britànics de la classe Vanguard, equipats amb 16 míssils Trident amb caps nuclears.

Aquest trànsit de vaixells nuclears per l’estret de Gibraltar representa un gran perill per a la població i el mediambient. L’accident greu d’un d’aquests submarins nuclear podria provocar una catàstrofe nuclear similar a la produïda a Txernòbil o a Fukushima. I això s’agreujaria si, a més, el submarí portés armament nuclear.

Algú podria pensar que els accidents de submarins són molt improbables, però n’hi ha registrats una colla. El mateix Tireless va patir un incident a bord que va causar la mort de dos tripulants i va afectar la superfície del reactor. El submarí britànic Trenchant va quedar encallat a la costa d’Austràlia. El 2012, el Pentàgon va admetre que un submarí nuclear va xocar amb un creuer. Hem de dir que aquest creuer anava equipat amb el sistema Aegis per detectar i interceptar míssils, el mateix que portaran instal·lat els quatre destructors que arribaran a Rota per incorporar-se a l’escut antimíssils; és curiós que aquest sistema no fos capaç de detectar un submarí. Un altre submarí nuclear, el Miami, es va cremar mentre estava al port. I aprop de la costa de Cadis van xocar, el 2009, dos submarins, un de francès i l’altre britànic.

Hi ha un parells de casos en què els submarins, per causes no explicades, es van enfonsar. Un d’ells nord-americà, el Threster, que està a 2.600m de profunditat, trencat en diversos trossos. I l’altre és rus, enfonsat al mar de Barens. Amb aquests exemples, queda clar que un submarí nuclear pot patir un accident, fins i tot greu, com aquests dos últims que es van enfonsar. La situació d’aquests dos submarins és preocupant, ja que el deteriorament del buc farà que tard o d’hora, l’aigua de mar arribi al nucli del reactor i provocarà una disseminació important de radioactivitat.

El risc de contaminació radioactiva a la zona de l’estret de Gibraltar és alta, donat el trànsit de vaixells nuclears que hi circulen. L’accident (o l’atac) d’un submarí nuclear podria provocar l’escapament de material radioactiu al mar. En aquest cas, les conseqüències mediambientals serien catastròfiques, es produiria contaminació de l’aigua, contaminació de les espècies marines, la radiació s’incorporaria a les cadenes tròfiques i arribaria a la població, fins i tot la que viu lluny del lloc del desastre. La situació s’agreujaria perquè els corrents marins podrien portar la contaminació radioactiva fins a zones allunyades. Si el submarí transporta armes nuclears les conseqüències d’un accident podrien ser molt majors.

Ja hem vist que és possible un accident en una central nuclear de generació d’energia elèctrica (recordem els més greus, Txernòbil i Fukushima). I també coneixem les seves conseqüències. Un submarí nuclear és com una central elèctrica, però en lloc d’estar fixa a terra és mòbil en el mar. La qual cosa el fa encara més perillós. No cal dir que, a més, està exposat a ser atacat per un enemic.

L’única manera segura d’evitar un accident nuclear a la zona de l’estret de Gibraltar és que no hi circulin submarins nuclears, ni qualsevol altre vaixell nuclear o aeronau que transporti ames nuclears. Un dels objectius compartit per una gran part de la població mundial és l’eliminació de les armes nuclears. Però l’abolició de les armes nuclears ha d’anar acompanyada pel desmantellament i prohibició de navegació de naus propulsades amb reactors nuclears. Un accident greu en un submarí nuclear tindria grans repercussions humanes, mediambientals i econòmiques.