La portada de mañana
Acceder
El jefe de la Casa Real incentiva un nuevo perfil político de Felipe VI
Así queda el paquete fiscal: impuesto a la banca y prórroga a las energéticas
OPINIÓN | 'Siria ha dado a Netanyahu su imagen de victoria', por Aluf Benn

Trias reinventa el barri de luxe Blau@Ictinea, al costat de l’única zona sense metro de Barcelona

Perfum estival aquest matí a la muntanya del Morrot, la cara sud –o la cara mar, segons es miri— de Montjuïc. Música chillout, regidors amb barrets –també se n’han repartit als periodistes— i el barri de luxe, Blau@Ictinea, rebutjat per l’oposició en aquest mandat, tornant a escena, això sí, amb un rentat de cara. En aquest ambient caribeny, el candidat de CiU a l’alcaldia, Xavier Trias, ha anunciat, amb to d’alcalde, els primers passos que seguirà per “eliminar les barres” d’aquesta zona privilegiada de la ciutat —des d’un punt de vista paisatgístic— i convertir-lo “en un dels projectes publico-privats de regeneració urbana més importants d’Europa”.

La presentació de l’alcalde Xavier Trias de la reforma d’aquest espai de la ciutat recorda molt al projecte Blau@Ictinea, amb la diferència que ara l’aspecte residencial passa a un segon pla, en benefici de l’element productiu. Tot i així, el màxim valedor d’aquell projecte, el tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, present a l’acte, com Trias, no han descartat que pugui ser igualment “un espai d’oportunitats econòmiques”. Tots dos s’han encarregat de donar els detalls d’una operació que, segons han confirmat, ja comptaria amb el vist-i-plau del Ministeri de Foment, que estaria disposat a invertir-hi una important partida pressupostària.

El futur del Morrot, una part de la muntanya amb una fauna molt especial a la ciutat –els xoriguers, que usen aquesta part de Montjuïc per estacionar durant els seus processos migratoris—, passaria per dos grans canvis. El primer, convertir l'actual ronda Litoral en un gran passeig urbà –que connectaria la Zona Franca amb l’avinguda del Paral·lel— i traslladar el trànsit de vehicles a l'actual via del tren. I, el segon, convertir l'actual platja de vies —unes 14 hectàrees—en un nou barri “amb oficines, activitat econòmica, logística, formació” i, tot i que s’ha dit de passada, “vinculada també al turisme”.

El nou barri del litoral, que va ser una de les estrelles de la campanya electoral de Trias en 2011, comportaria a més, desplaçar l’actual estació de mercaderies a Can Tunis. Una marcrooperació que es realitzaria durant els propers quatre anys de mandat. Vives ha afegit que Adif, amo d'aquesta infraestructura, ha començat a realitzar els estudis per al trasllat i que l'ajuntament ha pagat 43 milions per aquests terrenys. Com ha passat en aquesta legislatura amb el Pla Paral·lel, un altre tub d’escapament del Port cap a la ciutat, la idea és aprofundir en la connexió de la Muntanya amb el Port, un dels més importants del món en la recepció de iots de luxe, i reurbanitzar els trams entremitjos.

El metro segueix sense estació a La Marina

El metro segueix sense estació a La MarinaLa proposta de Trias contrasta amb les manifestacions veïnals de dos barris molt propers al Port: La Marina del Port i la Marina del Prat Vermell. Fa només un parell de mesos, més de 300 persones van manifestar-se per reivindicar la posada en servei de la Línia 9 del metro. “No pot ser que encara no tinguem metro, quan la Generalitat està en camí de posar-hi oficines”, a dit Trias, que no s'ha referit als veïns. “El metro passarà cap a les cotxeres i no pararà. No tenim cap compromís de calendari”, ha lamentat l'alcalde, en al·lusió a la Generalitat, que hauria d'abonar els 70 milions que resten per acabar dues estacions en aquest tram. De fet, a les dues Marines també es demana un transport d’autobús eficient i amb una freqüència de pas més elevada.

Les mobilitzacions a propòsit del Port també s'han deixat sentir a la Barceloneta, sobretot aquest passat estiu, i al Poble-sec, arran del Pla Paral·lel. Assembles de Barri i plataformes ciutadanes han alertat dels efectes de gentrificació que pateixen els barris populars davant l'arribada massiva de creueristes del Port. Conscient d'aquest caldo de cultiu, l'equip de campanya de Trias ha preferit fer la roda de premsa en un espai poc accessible per als manifestants, portant els periodistes amb autocar fins a un punt elevat de la muntanya, en concret als exòtics Jardins de Costa i Llobera.

Trias recomana a Bosch que segueixi l’exemple de Portabella

Trias recomana a Bosch que segueixi l’exemple de Portabella Podia semblar que l’alcalde Trias suavitzava el amb ERC, tensa des de l'inici de campanya, però no ha estat ben bé així. El líder convergent ha utilitzat la bona relació amb l’ERC de Jordi Portabella a l’Ajuntament durant aquest mandat, on els republicans han aprovat la majoria de propostes dels convergents, per deixar en fora de joc a Bosch. “Gràcies a Déu, amb Jordi Portabella, hem tingut una magnífica col·laboració”, ha dit abans de disparar: “espero que la relació pugui ser igual de bona” a dit un Trias distès, amb sentit de l’humor, que també ha ironitzat sobre el vídeo en què Ada Colau va vestida d’heroïna en un acte Imma Mayol: “Jo, de jovenet, també em disfressava però per Carnaval no per fer política”.

Trias no ha volgut entrar en gaires valoracions sobre les enquestes, però ha admès que prefereix saber que va guanyant que perdent, en referència a l’enquesta del CIS de fa uns dies. “No faig campanya per tenir 11 regidors, sinó per treure 15 o 16”, ha dit l’aspirant a la reelecció, que ha repetit que vol un “govern fort, amb capacitat de negociar”. “De què serveix tenir un govern fluix?”, s’ha preguntat, abans de concloure l’acte: “De res”.