L’Empresa Municipal de Transports (EMT) de València no rebrà finançament dels 40,9 milions d’euros que ha aportat el Govern a la Conselleria de Transports per compensar les pèrdues del transport públic a conseqüència de la crisi del coronavirus.
Així ho va confirmar dilluns el conseller de Transports, Arcadi España, que va explicar que “els fons arribaran a final d’any i, en funció dels càlculs que tenim, veurem quina part es destina a FGV i quina part als concessionaris (empreses que gestionen els busos interurbans); el que demane al Govern d’Espanya, i confie que es farà així, és que s’establisca un mecanisme de compensació per als ajuntaments que tenen empreses públiques de transports i que han experimentat aqueixa caiguda d’ingressos”.
Com va informar eldiario.es, del fons de 800 milions habilitat pel Ministeri de Transports, la Comunitat Valenciana rebrà 40,9 milions (un 5,2% del total), davant dels 258,1 de la Comunitat de Madrid, els 240,5 de Catalunya (el 64% dels fons entre tots dos) i els 92,3 d’Andalusia (12%), que duplica la quantia de la Comunitat Valenciana.
Tant des del Ministeri com des de la Conselleria es van esforçar a argumentar que es tracta d’ajudes per als sistemes de transport de gestió autonòmica, en el cas de la Generalitat Valenciana, per a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), inclòs el Tram d’Alacant i el de Castelló, així com per a les línies d’autobús interurbanes, també competència de la Conselleria.
No obstant això, mentre Madrid i Barcelona van canalitzar la gestió d’aquestes ajudes a través dels seus consorcis metropolitans, en què estan integrats els busos urbans de les capitals respectives, en el cas de la Comunitat Valenciana va ser la Conselleria la que va assumir la petició i la recepció de fons, i va relegar l’Autoritat de Transports Metropolitana de València (ATMV), que precisament s’havia creat per a aquests fins, en la qual s’integra EMT València.
Sobre el motiu pel qual la Conselleria no va canalitzar aquestes ajudes a través de l’ATMV, tal com van fer Madrid i Barcelona, el conseller España va explicar que “tant Madrid com Barcelona tenen ja una integració tarifària i era la manera més fàcil en aquests casos fer-ho a través de les seues autoritats metropolitanes, si bé és cert que es retrauen les quantitats que correspondria en el cas de Madrid als seus busos urbans, per tant, són mecanismes diferents, però el resultat és el mateix”.
No obstant això, l’Autoritat de Transport Metropolità de Barcelona va confirmar a aquest diari que destinaria part de l’ajuda rebuda als autobusos de la ciutat.
8 milions de pèrdues pel confinament
Sobre la situació financera d’FGV, España va comentar que durant l’estat d’alarma l’entitat ha tingut unes pèrdues econòmiques de 8 milions d’euros motivades principalment pel descens de viatgers durant el confinament.
El conseller va explicar que actualment la demanda de viatgers en Metrovalència està al 40% dels 250.000 usuaris que tenia el servei de mitjana diària abans de la pandèmia i que el servei que s’ofereix és ja pràcticament del 100%.
A més, va assegurar que al juliol està previst que es reforce el servei, però de moment no es recuperaran els trens nocturns. España va afirmar que de moment no hi ha un pla específic d’estalvi de costos i una previsió de pèrdues fins a final d’any, ja que dependrà de l’evolució del nombre de viatgers. A més, va recordar que comptaran amb la injecció de 40,9 milions del Govern.