Comunitat Valenciana Opinión y blogs

Sobre este blog

Per què va ser València (i no Manchester) l'escenari de la Ruta del Bakalao?

Quins han sigut les continuïtats i les ruptures de la ruta destroy? Per quin motiu va ser València (i no qualsevol altra ciutat) l'escenari d'aquest circuit de música electrònica? Què queda a la València actual i en la seua música de tot allò?

Aquestes i altres qüestions es debatran en la taula redona «A vueltas con ‘la Ruta’. La evolución de las músicas de vanguardia en València», en la qual intervindran el periodista, Joan Manuel Oleaque; el DJ, ex-resident de la discoteca Spook Factory i un dels majors representants a nivell internacional del so de València, Fran Lenaers; i Pablo Finalversion3, DJ i promotor del Club Gros.

L'acte, organitzat aquest dijous 6 de febrer a les 19.30 hores per la llibreria La Primera (C/Guillem de Castro, 106), en col·laboració amb l'editorial Barlin Llibres, presa com a punt de partida el llibre En Éxtasis. El bakalao como contracultura en España, de Joan M. Oleaque.

L'assaig, escrit en una primera versió en valencià en 2004 i reeditat en 2017 en castellà, és el primer estudi publicat sobre la Ruta del Bakalao i en el qual l'autor realitza una radiografia de l'escena de ball valenciana en els huitanta i noranta. “Les conseqüències d'aquest moviment social i cultural sense parangó, encara reverberen en la manera d'entendre el dia i la nit valenciana”, assenyalen els organitzadors del col·loqui.

En la xarrada d'aquest dijous es debatrà sobre com ha influït tot aquell moviment que va situar a les discoteques valencianes com una parada obligatòria dels afeccionats a la música electrònica. “La idea és analitzar l'evolució, la involució o el que siga que va haver-hi, des de principis dels 80 quan València va començar a ser un lloc molt destacat i pioner dins de la música electrònica en discoteques, fins al moment actual, on València és una ciutat més dins d'aqueix cosmos”, explica el periodista Joan M. Oleaque.

València es va convertir durant aqueixos anys en “una difusora i precursora d'una música que no es punxava en cap altre lloc”. Pel que respecta a com ha evolucionat la música i sobre si hi ha herència o no, apunta el periodista, hi ha opinions per a tots els gustos: “València segueix amb una personalitat tan diferenciada com la va tindre en el seu moment. Ara destaca per ser un receptacle de noves tendències, però no en quant a crear una cosa pròpia, com sí que va succeir en les discoteques de llavors”.

Tal com expressa l'autor d'assaig, el concepte que es té de la Ruta ha passat per moltes etapes, des de la negació al fet que tinguera importància o l'auto-odi i la renúncia, fins qui s'enorgulleix d'haver-ho viscut i ho reivindica com un moviment únic: “Si busseges en com es va iniciar l'avantguarda electrònica, inevitablement et trobaràs amb València, agrade o no agrade, però la cronologia no enganya”.

A través del testimoniatge del DJ Fran Lenaers, que continua en actiu i va ser una figura especialment clau a l'hora d'expandir aqueixa música, i del promotor Pablo Finalversion3, analitzaran com es va viure tot allò en primera persona i si es pot connectar o no amb les avantguardes actuals.

Quins han sigut les continuïtats i les ruptures de la ruta destroy? Per quin motiu va ser València (i no qualsevol altra ciutat) l'escenari d'aquest circuit de música electrònica? Què queda a la València actual i en la seua música de tot allò?

Aquestes i altres qüestions es debatran en la taula redona «A vueltas con ‘la Ruta’. La evolución de las músicas de vanguardia en València», en la qual intervindran el periodista, Joan Manuel Oleaque; el DJ, ex-resident de la discoteca Spook Factory i un dels majors representants a nivell internacional del so de València, Fran Lenaers; i Pablo Finalversion3, DJ i promotor del Club Gros.