L’Ajuntament afirma que el Port de València li impedeix fer al·legacions a l’ampliació si no fa un altre informe ambiental

“L’omissió d’un nou tràmit d’avaluació d’impacte ambiental respecte del modificat Avantprojecte de Moll de Contenidors té com a efecte directe que es priva l’Ajuntament de València de la possibilitat de formular les al·legacions o observacions que tinguera per convenient en el tràmit de consultes a les administracions afectades, relativa a la possible incidència ambiental de l’actuació”.

Aquest és un dels principals arguments del document del secretari de l’Ajuntament de València que ve a avalar la posició de l’alcalde, Joan Ribó, sobre la necessitat que el port sol·licite una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) per al projecte d’ampliació nord que substituïsca la de l’any 2007, tenint en compte les modificacions que s’han introduït posteriorment pel que fa a la configuració dels molls.

Ribó ja va esgrimir aquest informe en la reunió que va mantindre aquest amb el president de l’Autoritat Portuària (APV), Aurelio Martínez, i amb el conseller d’Obres Públiques, Arcadi España, per insistir en la necessitat de sol·licitar una altra avaluació ambiental al Ministeri de Transició Ecològica amb l’objectiu que “València tinga la garantia que una ampliació d’aquest tipus no afecta d’una manera important el medi ambient i, en cas que l’afecte, que s’establisquen les mesures correctores pertinents”.

El document municipal conclou que “l’APV, com a òrgan promotor, hauria d’haver instat una nova avaluació d’impacte ambiental de l’Avantprojecte de Moll de Contenidors de juliol del 2018, perquè inclou modificacions substancials respecte de l’alternativa que va ser objecte de declaració ambiental favorable el 2007”.

Entre els canvis duts a terme sobre el projecte original, destaca el trasllat de la terminal de creuers a les drassanes de Boluda, l’eliminació d’un contradic i la prolongació de 500 metres l’actual dic de recer.

Com ha avançat eldiario.es, aquests canvis impliquen, entre altres coses, que la nova disposició dels molls necessitaran quatre milions de metres cúbics més de material de rebliment del que marca la DIA del 2007, feta sobre el projecte original.

L’informe jurídic de l’Ajuntament fa referència a aquest aspecte quan apunta que caldria comparar les magnituds dels materials de rebliment del projecte original amb les del projecte modificat per comprovar més incidència ambiental.

A més, esmenta un estudi dut a terme per la Universitat Politècnica encarregat per l’APV que descarta que la prolongació del dic de recer puga tindre cap tipus d’impacte negatiu a les platges.

No obstant això, el document municipal considera que podria haver-hi un altre tipus d’afeccions mediambientals derivades del canvi d’ubicació dels molls per la possibilitat d’atracament dels vaixells més grans, amb l’increment de la contaminació atmosfèrica i impacte sobre el trànsit que suposarà, així com l’afecció al paisatge, “ja que el camp visual de grues i emmagatzematges des de la platja de la Malva-rosa resultaria ampliat de manera considerable”.

Malgrat que tant la Generalitat com l’Ajuntament han sol·licitat al Ministeri de Transició Ecològica que es pronuncie sobre si escau o no elaborar un nou informe ambiental, l’APV porta divendres al consell d’administració un punt que suposa un nou pas per a avançar en l’adjudicació del projecte.

En concret, segons l’ordre del dia, es preveu aprovar la “selecció d’oferta del concurs públic i continuació de la tramitació prevista per a l’atorgament d’una concessió administrativa per a la construcció i l’explotació de la nova terminal de contenidors de l’ampliació nord del port de València”.

L’alcalde de València, Joan Ribó, assistirà previsiblement a la sessió del consell, però no ha revelat en quin sentit anirà el seu vot, tenint en compte l’APV no té intenció de sol·licitar una nova DIA perquè entén que no hi ha una obligació legal per tal com les modificacions que s’han fet sobre el projecte inicial estan a l’interior del perímetre dels dics d’abric.