El parlament valencià ja té el veredicte sobre les causes de l’accident de metro de València del juliol del 2006. El sinistre, el pitjor en la història del transport públic a Espanya, va deixar 43 morts i 47 ferits i, durant deu anys, cap responsable. Ara ja n’hi ha 13: l’expresident de la Generalitat, Francisco Camps, el llavors conseller d’Agricultura, Juan Cotino, i 11 càrrecs polítics o tècnics més.
La comissió, amb el suport de tots els grups, excepte el PP, ha establit que la línia 1 del metro de València no era segura, que el govern del PP va ordir una trama per amagar la veritat i no va tractar amb dignitat les víctimes i que la televisió pública valenciana va tapar i va manipular la informació sobre el sinistre.
Ana Barceló, la portaveu del PSPV-PSOE en la comissió, ha resumit la posició dels quatre grups que han col·laborat durant els treballs de la comissió, el socialista, Compromís, Ciutadans i Podem: “El PP va abandonar el transport públic mentre invertia en grans fastos. Camps no va tractar amb humanitat ni amb sensibilitat les víctimes. Al contrari, va muntar un operatiu per tapar la veritat i no deslluir la visita del papa”, Benet XVI, que va tenir lloc uns quants dies després de l’accident.
Isaura Navarro, de Compromís, ha anat més lluny: el PP no ho va voler investigar “perquè fer-ho significava col·laborar en la seua imputació”. “L’accident va ser previsible i era evitable amb una simple balisa que frenara l’excés de velocitat”. Al cap de 10 anys, el lema de les víctimes, que no han deixat de demanar justícia des del 2006, ha canviat de “43 morts + 47 ferits = 0 responsables” a “43 morts + 47 ferits =13 responsables”.
En la mateixa línia s’han expressat, en una sessió parlamentària amb presència de les víctimes i marcada per les llàgrimes i l’emoció, Alexis Marí (Ciutadans) i Fabiola Meco (Podem). La veu discrepant –expressada amb un vot particular al dictamen aprovat– l’ha posada el PP. Sense voler entrar en el debat, i mostrant el seu suport a les víctimes, el diputat Alfredo Castelló ha titlat la comissió de “tribunal d’excepció” amb conclusions inconsistents, no argumentades i inoportunes.
Castelló sí que ha reconegut “errors” del seu partit en la gestió política del sinistre. El ple de les Corts Valencianes, que debatrà el dictamen de la comissió aquest mes de juliol, el ratificarà llavors. Després de l’anàlisi de centenars de documents, de 150 hores d’audiència, de la compareixença de 73 persones i de 20 sessions de treball, mai més no es podrà parlar, al cap d’una dècada, de “0 responsables”.