Adjudicada a Noatum, Algeposa i Boluda la nova terminal del port de Sagunt, malgrat que està pendent d’una decisió judicial

El port de Sagunt, enclavament logístic estratègic per al desenvolupament de les importacions i les exportacions espanyoles, fa nous passos per a consolidar com a eixos fonamentals del seu creixement la innovació i la sostenibilitat. Amb aquest objectiu en l’horitzó immediat, el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV), va aprovar dimarts l’atorgament a favor de Grupo Noatum Terminals, Inversiones Algeposa i Boluda Lines (Grupo NAB) d’una concessió administrativa per a l’ocupació de béns de domini públic en el port de Sagunt amb destinació a la construcció i l’explotació d’una terminal pública polivalent en el Moll Centre 2. El termini atorgat per a aquesta concessió és de 40 anys.
El procediment administratiu es va frenar per la presentació de sengles recursos per la via penal i administrativa d’un altre grup empresarial que es va presentar al concurs, però, com que va quedar arxivada una querella i està pendent de sentència la demanda del contenciós administratiu, finalment s’ha procedit a l’adjudicació per entendre que no n’hi havia impediment legal.
En concret, el Jutjat d’Instrucció número 17 de València va arxivar la querella interposada per la mercantil Intersagunto Terminales contra Vicente Boluda com a conseller de l’APV i com a propietari de Boluda Corporación Marítima, així com contra la resta del consell d’administració de l’organisme portuari, incloent-hi el seu expresident, Aurelio Martínez.
L’empresa denunciant considerava que la seua exclusió del concurs públic per a la concessió administrativa més gran en el port de Sagunt, en concret d’una terminal pública polivalent de mercaderies en el Moll Centre 2, va ser una decisió arbitrària, il·legítima i discriminatòria per a beneficiar la companyia finalment adjudicatària, la unió temporal d’empreses (UTE) Noatum Terminals, Inversiones Algeposa i Boluda Lines.
Característiques de la terminal
L’àmbit espacial d’aquesta terminal polivalent –sense incloure-hi làmina d’aigua– ascendeix a 252.115 metres quadrats de terrenys per a esplanada, zona de maniobra, parcel·la corresponent a la instal·lació d’emmagatzematge i terminal ferroviària.
Grupo NAB construirà una terminal marítima polivalent la principal activitat de la qual serà la manipulació de mercaderies –destinada a atendre preferentment mercaderia general– i l’explotació d’una terminal ferroviària de mercaderies, oberta al trànsit comercial general.
En aquest sentit, la superfície de terreny amb destinació a la terminal ferroviària (adjacent a l’esplanada de la terminal polivalent) és de 25.811 metres quadrats i l’adjudicatari prestarà servei ferroviari a tots els usuaris del port.
Referent en el sector dels combustibles renovables
En aquesta mateixa reunió, els consellers van aprovar els plecs que regiran el concurs per a l’atorgament de concessió administrativa d’ocupació de domini públic portuari per a la construcció i l’explotació d’una planta de processament i producció de combustibles renovables (per a la càrrega i descàrrega) també en el port de Sagunt. Aquest projecte –que es trau a concurs per un termini de 25 anys– representa una oportunitat per a captar inversions estratègiques, fomentar la competitivitat i reforçar la posició del port en un mercat global en evolució constant.
L’APV treballa perquè el port de Sagunt es convertisca en una referència en el sector dels combustibles renovables, oferint als operadors una oportunitat única per a participar en un mercat en expansió. L’objectiu d’aquesta nova infraestructura –que se situarà en una parcel·la de 27.800 m² aproximadament situada al sud del Moll Sud Dos– és consolidar el port de Sagunt com un punt neuràlgic per a la producció, l’emmagatzematge, la càrrega i la descàrrega de combustibles renovables.
La ubicació privilegiada d’aquest port juntament amb les seues connexions terrestres i marítimes li confereixen un avantatge competitiu que el converteix en un atractiu natural per a operadors del sector.
0