La Conselleria de Medi Ambient ha fet pública aquest dimecres la Memòria ambiental de l’actuació territorial estratègica Puerto Mediterráneo.
La resolució desfavorable del document esmentat ha generat una polèmica enorme, ja que suposa la renúncia a un total de 863 milions d’euros que la promotora Intu Eurofound pretenia invertir per a construir un gran centre comercial en uns terrenys de Paterna, un projecte que, segons la companyia, generaria uns 6.000 llocs de treball.
De fet, el president del Consell, Ximo Puig, arran de les crítiques rebudes sobre això pels empresaris valencians en una trobada de la plana major de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), va deixar la porta oberta a tornar a tramitar el projecte sempre que es resolgueren les deficiències detectades.
L’informe recull en la part final (pàgina 33) un resum de totes les objeccions detectades, amb un total de 24.
Entre les més destacades figura la reducció a la meitat de les zones de protecció de les carreteres CV-35 (100 metres) i CV-31(50 metres), així com també la canalització del barranc d’en Dolça, aspectes desenvolupats amb més detall en l’informe de la Sotsdirecció de Mobilitat (pàgines 21 i 22), el qual adverteix de riscos d’inundacions en l’entorn de les carreteres CV-365 i CV-31, així com també d’augment del nivell de congestió en la CV-35.
Un altre escull important que el document posa de manifest és l’informe desfavorable del Ministeri de Foment pel que fa a la modificació de l’enllaç de la A-7 amb la CV-35.
A més, destaca que, tenint en compte que “el sòl urbanitzable comú situat al sud del municipi de Paterna s’inclou com a sòl de protecció en el Pla d’Acció Territorial de l’Horta, els terrenys de l’alternativa seleccionada constitueixen l’única gran bossa de sòl no urbanitzable comú del terme municipal”.
Altres arguments esgrimits en la memòria destaquen que no s’han analitzat ni valorat els efectes ambientals derivats de l’increment de mobilitat, ni tampoc l’increment de la contaminació acústica que ja pateixen a les zones de la Pinaeta o al Mas del Rosari.
Així, aquesta memòria desfavorable serà remesa ara a la Conselleria d’Obres Públiques, que haurà de dictaminar si definitivament soterra el projecte, cosa que passarà amb tota probabilitat.
El model de les ATE
El projecte de Puerto Mediterráneo s’ha tramitat com una actuació territorial estratègica (ATE), un instrument jurídic creat en l’etapa del PP que té per objecte l’ordenació, la gestió i el desenvolupament d’intervencions territorials singulars de rellevància supramunicipal, que siguen declarades així pel Consell, i que pel seu interés general requerisquen un procediment de tramitació específic i accelerat.
Sobre això, la majoria de grups parlamentaris, excepte el PP, s’han mostrat partidaris de fer desaparéixer aquesta figura atés que consideren que redueix el control urbanístic de les administracions, un debat que s’ha reobert arran del conflicte de Puerto Mediterráneo.
Reacció de la promotora
Els responsables de la promotora Intu Eurofound no s’han quedat de braços plegats. Fonts de la Conselleria de Medi Ambient han informat que aquest dijous s’han presentat un notari i un advocat en la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental per sol·licitar tot l’expedient, del qual se’ls ha facilitat una còpia.
Aquesta reacció indica que com a mínim podrien estudiar accions legals. La companyia ha assegurat fa poc que, davant de l’informe desfavorable de Medi Ambient, en els quatre anys de tramitació del projecte han obtingut un total de 47 informes favorables de diverses administracions i organismes, per la qual cosa entenen que la memòria esmentada és arbitrària i sense rigor.