“Madrid tres túnels passants, Barcelona dos, València zero”. D'aquesta manera tan il·lustrativa reivindica cada vegada que pot l'alcalde de València, Joan Ribó, el maltractament i el greuge que pateix la capital valenciana pel que fa a les solucions dels accessos ferroviaris de la ciutat.
I no n'hi ha per menys. La ciutat no sols manca de les inversions necessàries per part del Ministeri de Foment, inversions que sí està executant en altres ciutats. És que a més, de les infraestructures que ja ha executat ha passat factura a l'Ajuntament de València, que insòlitament s'ha vist obligat a abonar part de les obres d'accés de l'AVE a la ciutat.
En aquest sentit, fonts municipals han informat que l'any 2003 l'Ajuntament de València, governat pel PP, es va comprometre per conveni amb el Govern, també amb el PP en el poder, a assumir el 30% del crèdit de 135 milions sol·licitat per a executar obres ferroviàries, en concret, el canal d'accés de l'AVE.
La infraestructura ha costat els veïns de la ciutat 38,33 milions d'euros més interessos, segons les esmentades fonts, “més elevats del que marcava el mercat”.
La ciutat encara està pagant aquest crèdit. Ribó ja es va queixar amargament durant la presentació dels pressupostos municipals del pròxim exercici, ja que s'ha hagut d'incloure una partida de 8 milions d'euros “per sufragar unes actuacions que corresponen al Ministeri de Foment”.
Les fonts municipals han recordat que el conveni es va signar després de constituir-se la Societat Parc Central, en la qual participen l'Ajuntament, la Generalitat i l'Estat.
Aquesta entitat es va crear per a impulsar la solució dels accessos ferroviaris a València (canal d'accés de l'AVE, soterrament de vies, nova estació subterrània i túnel passnt per a donar eixida als trens) i la transformació de l'actual platja de vies que arriba a l'Estació del Nord i a Joaquín Sorolla en una gran zona verda.
De totes aqueixes actuacions, només s'ha executat el canal d'accés de l'AVE i per a la resta es va contemplar un pressupost de 1.290 milions, que Foment ja ha anunciat que no està disposat a assumir.
Com va informar aquest diari, el Govern va traslladar a Europa una llista d'actuacions ferroviàries prioritàries entre les quals no hi figurana cap d'aquests projectes.
Per contra, Foment ha invertit 240 milions d'euros en un túnel per a connectar Atocha amb Chamartín (tercer dels túnels realitzats a Madrid) i destinarà l'any que ve 773 milions per a l'entrada de l'AVE a Galícia.