Boluda abandona les històriques drassanes arran de l’expropiació perquè el port de València continue els tràmits de l’ampliació nord

Unión Naval de València ha cedit definitivament al Port de València les drassanes que la històrica empresa que va comprar el Grupo Boluda gestionava des dels anys 40 del segle passat. La naviliera de l’empresari valencià va deixar de fabricar vaixells el 2012, cosa que no ha sigut impediment perquè el 2019 l’Autoritat Portuària de València li canviara aquesta concessió inutilitzada per uns terrenys pròxims per a construir-hi una torre d’oficines per a centralitzar les seues oficines i li ampliara la concessió que acabava el 2027.

En les antigues drassanes en desús i els seus terrenys l’Autoritat Portuària de València (APV) ha decidit situar la terminal de creuers nova, que traslladarà des del moll nord a l’interior del recinte portuari, just davant del barri de Natzaret. On atraquen ara els grans vaixells de passatgers es reblirà de terra per construir-hi de la terminal de contenidors nova preadjudicada a MSC després del canvi de projecte. I tot sense una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) com reclamen la Conselleria d’Agricultura i Emergència Climàtica i l’Ajuntament de València. L’APV nega que siga necessària.

Conflicte sobre l’ampliació nord i la DIA a banda, fonts de l’APV asseguren que continuaran amb els tràmits de la terminal nova i, a preguntes d’eldiario.es, es comprometen a mantindre els edificis històrics de les antigues drassanes. L’Ajuntament i el port de València van acordar que es respectaria la infraestructura, segons marca l’estudi que va dur a terme fa dos anys a la càtedra Demetri Ribes de la Universitat de València.

Segons aquest informe, allò més interessant per a conservar són les dues graderies que es van construir per a avarar els vaixells, les cinc naus on estaven els tallers, el depòsit d’aigua, un parell de grues i l’edifici d’oficines on actualment està la seu central del Grupo Boluda. Aquest últim edifici continuarà formant part de la concessió ampliada al president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) per als pròxims 35 anys.

Des de l’APV expliquen que l’empresa que obtinga la concessió de la terminal nova haurà d’adaptar-se a aquests edificis que s’han de preservar. Les naus dels tallers daten de l’any 1918 i les graderies, del 1923. En els anys 40 del segle passat s’hi van dur a terme ampliacions i altres edificis que no tenen interés arquitectònic per als experts.

La concessionària, o en defecte d’això l’APV si la construcció de l’edifici no s’inclou en la concessió i, per tant, es redueixen els anys de cessió, hauran d’eliminar els sostres d’amiant de les històriques naus. Això requereix un tractament especial i d’alt cost econòmic.

Els extreballadors de les drassanes han llançat fa poc una campanya en les xarxes socials perquè es protegisquen els edificis històrics i han publicat algunes imatges de les naus ara abandonades a l’espera d’una nova destinació. Segons l’APV, ja s’han enregistrat unes quantes pel·lícules en aquests edificis en els últims dos mesos.