Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Boluda inicia les obres del seu edifici d’oficines de 13 altures en el port de València sense la llicència municipal concedida

Obres relacionades amb el nou edifici d'oficines de Boluda Corporación Marítima.

Carlos Navarro Castelló

València —

1

Un edifici d’oficines de 13 altures en uns terrenys al costat de la seu de Boluda Corporación Marítima situats a la vora de la terminal de passatgers, en el passeig Caro, i un aparcament annex de 100 places. Aquestes són les obres que ha iniciat la companyia del navilier i president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, sobre uns terrenys que va obtindre per mitjà d’una concessió de 35 anys atorgada per l’Autoritat Portuària de València (APV), després d’una polèmica permuta que va estar investigada en els tribunals, que finalment van avalar la legalitat de l’operació.

No obstant això, d’acord amb la documentació recaptada per elDiario.es, les faenes es van iniciar fa setmanes sense tindre encara amb la llicència d’obres i activitats sol·licitada a l’Ajuntament el 28 d’octubre passat. Segons ha constatat in situ aquest diari en la zona de les obres, encara que en l’accés hi ha un cartell en què informa que es tracta de “faenes prèvies i demolicions”, hi havia grues i excavadores de grans dimensions, així com maquinària pesant de perforació treballant.

Amb tot, de l’expedient municipal es desprén que queden per elaborar un informe sobre gestió de residus, un altre sobre sanitat i consum, un més del servei de territori i un de quart de la secció urbanística sobre la llicència d’activitats. A més, el 4 d’abril passat el Servei de Llicències d’Activitats de l’Ajuntament es va dirigir a Ports de l’Estat per a sol·licitar-li informes sobre “la viabilitat del projecte presentat amb el planejament vigent d’aplicació al domini públic portuari, atés que el pla general d’ordenació urbana de València únicament defineix aquest àmbit com a sistema primari d’infraestructures portuàries (segons normativa autonòmica vigent)”.

A més, adverteix que “el Pla Especial del Port 2, igual que el Pla Especial del Port 1 Natzaret-Est, promoguts els dos per l’APV es redacta una vegada aprovada la Delimitació d’Espais i Usos Portuaris del Port de València (d’ara en avant DEUP), mitjançant l’Ordre FOM 1973/2014, del 28 d’octubre, per a donar compliment al que es regula en l’article 56 de la Llei de ports de l’Estat i de la marina mercant (Trlpemm)”. D’acord amb les determinacions del pla especial, l’Ajuntament demana a Ports de l’Estat que informe “si el projecte d’edifici d’oficines resultaria autoritzable d’acord amb les determinacions del planejament previst”. Fins dimarts no constava en l’expedient la resposta a aquest requeriment.

També el 8 d’abril passat l’Ajuntament remet un escrit a Boluda Corporación Marítima per mitjà del qual sol·licita en un termini de 10 dies “nous certificats ECUV (A1 i B1), en què s’acredite que el projecte s’ajusta al planejament urbanístic vigent”, ja que “s’ha detectat que els certificats aportats fan referència a un instrument de planejament que està en tràmit, concretament fan referència al Pla Especial Zona Sud 2 del Port de València, que no està aprovat”.

Sobre això, fonts de l’APV han informat aquesta redacció que amb data 22 d’octubre de 2024 va aprovar el projecte constructiu, tal com li correspon dins de les seues competències i han recordat que és responsabilitat del concessionari, és a dir, de Boluda Corporación Marítima, sol·licitar els permisos, les autoritzacions i les llicències que calguen, d’acord amb la legislació vigent, davant els òrgans administratius estatals, autonòmics i/o locals que per raó de la matèria corresponga, i són pel seu compte i risc les despeses derivades de l’obtenció, així com els possibles perjudicis que poguera suposar-li una demora en l’obtenció d’aquests.

No obstant això, a preguntes d’elDiario.es, Boluda Corporación Marítima no ha donat explicacions sobre l’inici de les obres sense la llicència municipal corresponent concedida. Tampoc l’Ajuntament ha aclarit si hi ha alguna via o tràmit per a iniciar les faenes sense el permís corresponent i si pensa fer alguna inspecció sobre el terreny o qualsevol altra actuació per a comprovar que no hi ha cap irregularitat, tenint en compte que en l’expedient no consta cap permís provisional o declaració responsable.

La polèmica permuta de concessions que va acabar en els jutjats

Una de les conseqüències del canvi de projecte de l’ampliació nord del port de València va ser el trasllat de la terminal de creuers, situada fins fa uns mesos en el dic nord, allunyada, per tant, del nucli urbà, als terrenys que ocupen les drassanes d’Unión Naval, empresa propietat de Boluda, mitjançant una concessió que caducava l’any 2027.

Més enllà que el trasllat de la terminal a una zona apegada als Poblats Marítims es va aprovar sense cap mena d’informe ambiental, per a situar-la en el nou emplaçament calia deixar sense efecte la concessió que tenia vigent Boluda, per la qual cosa l’APV va recórrer a un procediment de rescat de la concessió pel qual, en compte de pagar una compensació econòmica al navilier, se li’n va atorgar una altra de nova de 35 anys per a la construcció de l’edifici d’oficines de 13 plantes.

L’operació va obtindre informes contraris contundents de la Intervenció General i de l’Advocacia de l’Estat que van concloure que la compensació a Boluda amb una altra concessió a canvi del rescat de la que ja posseïa corresponent a Unión Naval era lesiva per a l’interés públic. No obstant això, finalment tant el Tribunal Superior de Justícia primer com el Tribunal de Comptes després van avalar la permuta com a fórmula de pagament, això sí, modificant algunes de les valoracions.

Etiquetas
He visto un error
stats