La consulta de Mazón per a “arraconar el valencià” en els col·legis, un nou conflicte creat pel PP en Educació
LLEGIR EN CASTELLÀ
Dilluns passat, 23 de desembre, la Conselleria d’Educació publicava en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), ‘d’amagat’ en ple període nadalenc, el tràmit d’audiència i informació pública del projecte d’ordre per a dur a terme en els col·legis la consulta a les famílies sobre la llengua base en què volen que estudien els seus fills i filles. D’aquesta manera, es donaven deu dies per a presentar al·legacions. Malgrat les dates, amb un cap de setmana i uns quants festius entremig, nombrosos han sigut els col·lectius que han anunciat que presentaran al·legacions a aquesta ordre, que ha obert una altra bretxa en la relació que manté el departament que dirigeix el popular José Antonio Rovira amb les famílies.
El primer problema amb què s’ha trobat la comunitat educativa és que fins al dijous 26 de desembre, amb dos dies de retard i en ple període vacacional, no es va obrir la fase d’informació pública. Famílies pel Valencià, col·lectiu que agrupa milers de famílies, ha denunciat aquesta situació, que apunten que dificulta que moltes associacions puguen reunir-se per a presentar les al·legacions o que moltes persones les puguen presentar. A més, sostenen, “impossibilita la convocatòria de consells escolars o de claustres per a presentar al·legacions conjuntes”.
En el cas de Famílies pel Valencià, l’entitat ha presentat cinc al·legacions diferents i les ha posades a la disposició de tota la ciutadania perquè puguen presentar les mateixes.
Així doncs, consideren que l’objectiu final d’aquesta consulta és “arraconar el valencià”, cosa que insisteixen que és contrària a la promoció que ha de tindre llengua, “tal com està expressat en la Llei d’ús i ensenyament del valencià; manifesten que, amb la celebració de la consulta i l’aplicació de la nova llei educativa, ”no s’assegura la presència del 50% del valencià a les aules i es discrimina l’alumnat de les zones castellanoparlants“; opinen que la realització de la consulta en un context on hi ha escoles i instituts reubicats per la DANA ”impossibilita tant que es puga dur a terme la fase d’informació a les famílies per part dels centres educatius com garantir espais segurs per a pal·liar la bretxa digital“.
A més, sostenen que s’assegura que el resultat que es derive de la consulta “menysté el paper dels professionals de l’educació que s’esforcen per a crear grups on es tinguen en compte raons de gènere, de procedència i de necessitats educatives”; i manifesten que el sistema de punts utilitzat per a triar quina persona va al grup que no correspon amb el marcat per la seua família és “totalment discriminatori i no atén cap mena de raó educativa ni pedagògica”.
L’associació ha argumentat aquestes al·legacions basant-se en lleis educatives com la Lomloe, els diferents decrets d’inclusió aprovats per la Generalitat Valenciana, en la LUEV o en els informes elaborats per la Universitat de València o l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Mobilitzacions contra Rovira
Les polítiques educatives del Partit Popular han provocat ja diverses mobilitzacions en què la comunitat educativa ha exigit la dimissió de José Antonio Rovira, l’última de les quals el 23 de novembre passat, i la primera, la vaga general educativa convocada el 23 de maig passat. Tant famílies com docents s’han manifestat reiteradament en contra de mesures com l’anomenada llei de ‘llibertat’ educativa, que fins i tot ha sigut recorreguda davant el Tribunal Constitucional. L’alt tribunal va admetre a tràmit el recurs presentat contra aquesta norma per part de Compromís.
0