La portada de mañana
Acceder
Mazón adjudica 3,9 millones a dedo a un constructor de Gürtel para obras de la DANA
Populares y socialistas tratan de sortear los vetos a Ribera y el candidato de Meloni
¿Mazón no tiene problemas de conciencia? Opina Esther Palomera

La correcció de Foment entre Castelló i Vandellós posa en dubte la fórmula del tercer fil per al Corredor Mediterrani

“Han rebutjat el tercer fil i tornen a la casella d’eixida amb l’amplària internacional. Hem perdut quatre anys!”. Així s’ha referit la consellera d’Obres Públiques, María José Salvador, a l’anunci del Ministeri de Foment de rectificar allò que hi havia previst en el tram del corredor ferroviari mediterrani entre Castelló i Vandellós i d’apostar ara per dues vies d’amplària internacional.

Salvador s’ha felicitat en una trobada amb periodistes del fet que aquesta decisió permetrà reduir en 30 minuts el trajecte per a passatgers entre València i Barcelona, però ha recordat que això implicarà rescindir i tornar a convocar contractes i s’ha mostrat escèptica sobre els terminis, atés els incompliments reiterats. “El Govern ha tornat a la proposta inicial”, ha emfatitzat la consellera, que s’ha queixat: “Necessitem planificació”.

Com ha destacat també el secretari autonòmic, Josep Vicent Boira, a la Generalitat Valenciana li sembla “una bona notícia” que s’acoste cap al sud l’amplària de via internacional que connecta amb la frontera francesa i, en definitiva, amb Europa, però la rectificació del Govern en aquest tram presenta dubtes ben seriosos sobre la viabilitat efectiva del denominat tercer fil, que és el sistema que es va implantant més avall, entre València i Castelló, amb efectes com el retard de 8 minuts en els trens de rodalia i amenacen ben serioses de col·lapse.

“A la fórmula del tercer fil en una sola via el Ministeri ha afegit ara l’anunci d’un altre tercer fil en l’altra via”, ha assenyalat la titular d’Obres Públiques en el Govern que presideix Ximo Puig. “Aquest tram entre València i Castelló està saturat i ho estarà més encara quan entren en funcionament l’AVE a Castelló i el Corredor Mediterrani de mercaderies”. Salvador ha advertit que el trajecte València-Castelló, amb aquest tercer fil que no s’havia utilitzat abans en cap altre tram de característiques semblants, “encara no està homologat per l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària”.

“Tot això demostra que per al Govern central la Comunitat Valenciana és una mena de conillet d’índies”, s’ha queixat la consellera, que, malgrat tot, ha atorgat un cert marge al nou coordinador del Corredor Mediterrani nomenat per Foment, Juan Barios.

Boira ha apuntat que la circulació de trens de mercaderies es veu dificultada i encareix els costos a causa dels canvis d’amplària, ha apuntat que caldrà una renovació de material en el tram Castelló-Vandellós, pel qual circulen ara diàriament 14 trens de llarga distància, entre 4 i 5 de mitjana distància i 7 o 8 de mercaderies; ha recordat que Adif va comprar al seu moment una llicència de vagons d’amplària variable que no s’ha usat encara i ha afegit que s’han d’atendre les necessitats dels trens de rodalia.

Esperant una reunió amb el coordinador del Corredor Mediterrani, Salvador ha resumit els dubtes de la Generalitat Valenciana sobre “l’eficiència de la fórmula del tercer fil en un tram de saturació preocupant en què, sense acabar les obres de l’AVE, ja hi ha hagut un retard de 8 minuts i mig en els trens de rodalia”.