La situació del mercat cultural a la Comunitat Valenciana continua la línia del mercat nacional: l’estancament del consum. És la conclusió a què arriba la setzena edició de l’anuari de l’SGAE (Societat General d’Autors i Editors), que fa un balanç del consum des del 1999.
Des de la societat qualifiquen la tendència d’“immobilista”, ja que les xifres a penes varien des de l’any anterior i alternen lleugers espuntaments amb lleus descensos en els indicadors. A més, adverteixen que l’IVA cultural –augmentat al 21%– segueix molt lluny d’incrementar els índexs de recaptació.
En l’informe analitzen les dades d’arts escèniques –teatre, dansa, òpera, sarsuela–, música popular, música clàssica, cine, videojocs, televisió i ràdio. Pel que fa al primer àmbit, l’informe, atenent la comparació del 2015 amb el 2014, observa estabilitat en el nombre de funcions (0,1% menys) i en assistència (0,4% menys), si bé la recaptació puja un 14,7%. La Comunitat Valenciana ocupa la tercera posició per nombre de representacions i d’assistència, un 7,3% i un 11,7% del total, respectivament, i la cinquena per recaptació, amb un 4,3%.
El teatre suposa l’única modalitat d’arts escèniques que augmenta lleugerament, ja que el consum de dansa, òpera i sarsuela i música clàssica són els més afectats per la crisi.
Els festivals ‘salven’ la música en directe
En línies generals, quant al consum de música popular en directe, minven els espectadors, els concerts i la recaptació. El comportament dels indicadors pel que fa a grans festivals resulta curiós. Al territori valencià s’han consolidat grans festivals com el FIB, Arenal Sound o Rototom Sunsplash, entre altres, que han augmentats les xifres d’assistència i recaptació, a la qual cosa s’han anat sumant altres cites musicals: Leyendas del Rock, Rabolagartija, Iboga Fest... fins a completar una llista ben llarga.
L’anuari reflecteix que el nombre de concerts de música popular en viu ha acumulat des de l’any 2008 una baixada del 59,8% i els espectadors han caigut un 45,6% (amb dades de macrofestivals i grans concerts incloses). No obstant això, la caiguda arriba al 69,2% si només es comptabilitzen les dades de concerts, sense incorporar-hi els festivals. La recaptació també ha vist reduïda la xifra obtinguda el 2008 amb un 54,7% menys sense incorporar-hi festivals i, si hi incloem aquestes dades, guanya un 75,1%, segons l’informe.
Ocorre el mateix en la comparació del període 2015 amb 2014. Sense tenir en compte macroconcerts i festivals, la recaptació cau un 9,8%. No obstant això, si se’n comptabilitzen les xifres, el percentatge esdevé positiu i augmenta fins al 18,6%.
Cine i mitjans de comunicació audiovisuals
En el sector cinematogràfic, la tendència de creixement del 2014 contínua. El percentatge de sessions baixa un 2%, però la recaptació i els espectadors pugen un 13% i un 12%, respectivament. Tanmateix, comparades amb l’any 2008, es perden el 26,2% de les sessions, el 12,8% dels espectadors i el 10,6% de la recaptació.
Respecte a l’àmbit televisiu, l’estudi desvela que els valencians consumeixen de mitjana 247 minuts diaris, 13 minuts per damunt de la mitjana espanyola. El mateix passa en el consum de ràdio, també superior a la mitjana nacional, amb uns 103 minuts per persona i dia, encara que inferior a l’any anterior.