El Defensor del Poble retrau al CIE de València que els comunicats de lesions del servei mèdic no es remeten al Jutjat

Lucas Marco

València —

0

Brutícia i mala olor en dutxes i lavabos, un servei mèdic sense comunicacions que garantisquen la protecció de dades i el llibre de registre d'entrades i eixides i de trasllats d'interns desactualitzat. Són algunes de les deficiències detectades pels tècnics del Mecanisme Nacional de Prevenció de la Tortura, adscrits al Defensor del Poble, durant la seua visita per sorpresa el mes de novembre passat al Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) de Sapadors, a València.

La fitxa de seguiment de la visita al recinte conclou que és necessari millorar la neteja dels banys i dutxes i oferir “aliments i begudes en les màquines expenedores dels salons d'oci i menjador a un preu raonable” (fins ara només subministren begudes). Durant la visita per sorpresa, alguns interns van denunciar davant els tècnics del Defensor del Poble que “el menjar era escàs i poc variat”.

El polèmic CIE de Sapadors manté una condicions d'higiene que han sigut qüestionades per les ONG que treballen amb els migrants després de la publicació en eldiario.es d'un vídeo gravat clandestinament per un intern.

Els tècnics del Mecanisme Nacional de Prevenció de la Tortura també retrauen que els comunicats de lesions expedits pel servei mèdic “no són remesos al Jutjat de guàrdia competent, sinó que són remesos a la direcció del CIE”. Així, el Defensor del Poble demana complir amb la Llei d'Enjudiciament Criminal i que el servei mèdic del CIE, externalitzat, trasllade “immediatament” al Jutjat de guàrdia i al de control del recinte els comunicats de lesions.

El titular del Jutjat d'Instrucció número 3 de València, encarregat del control del CIE, va acusar la Policia d'ocultar-li informació, en una dura resolució revelada per aquest diari després del suïcidi d'un jove en una cel·la d'aïllament. Els tècnics que van inspeccionar Sapadors, coneixedors de la interlocutòria, van sol·licitar informació sobre la implementació de les mesures que exigia el jutge “en relació amb els interns sotmesos a separació preventiva”.

El servei mèdic del recinte “no compta amb una línia telefònica segura i un correu electrònic segur que garantisca la protecció de les dades” dels pacients pel que el Defensor del Poble requereix a l'empresa concessionària que instal·le una línia telefònica pròpia que “garantisca la privacitat dels continguts” que s'envien fora del CIE. També sol·licita que s'habilite un “espai alié al servei mèdic” en el qual els interns puguen tallar-se les ungles “amb ple respecte a la seua intimitat i a la seguretat” del recinte.

Els tècnics del Mecanisme Nacional de Prevenció de la Tortura constaten que els llibres de registre d'entrades i eixides d'interns i de trasllats i desplaçaments “no es trobaven actualitzats en el moment de la visita” i que l'únic telèfon públic per a comunicar-se amb l'exterior “es troba fora de servei per decisió de la companyia operadora”. Encara que els interns poden usar, en determinat horari, els seus telèfons mòbils, el Defensor del Poble demanda els responsables del CIE que proveïsquen al recinte d'un nou telèfon públic.

Els suggeriments dels tècnics després de la seua anterior inspecció en 2018 “no s'havien dut a terme” encara que, a la vista de les obres de reforma previstes pel Ministeri de l'Interior en el CIE de Sapadors, “aquesta conclusió queda en suspens”, assenyala la fitxa de seguiment. Interior té previst tancar el recinte per reformes durant tres mesos.