Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Un estudi de la Politècnica insta València a fomentar la bici i el cotxe compartit per a reduir les emissions

Un autobús de l'EMT de València en una parada.

Carlos Navarro Castelló

0

Investigadores de la Universitat Politècnica de València (UPV) han publicat un estudi exhaustiu que aborda el potencial de descarbonització en el sector de la mobilitat a la ciutat de València i la seua àrea metropolitana, identificant àrees crítiques i vulnerables i proposant millores estratègiques.

L’estudi, publicat en la revista Applied Sciences, destaca que les estratègies de mobilitat sostenible personalitzades poden reduir significativament les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, millorant tant l’accessibilitat com la qualitat de vida urbana. Aquest és el principal resultat de la investigació duta a terme per les investigadores de l’Institut ITACA de la UPV, Eloína Coll Aliaga i Victoria Lerma Arce.

Segons explica Lerma a elDiario.es, “l’estudi s’ha fet amb dades recollides en el període 2017-2022 del Pla de Mobilitat i d’enquestes d’origen i destinació fetes per l’Ajuntament de València sobre les seues maneres i llocs de desplaçament habitual” i del resultat es desprén la importància d’abordar els alts nivells de trànsit i congestió a la ciutat i la seua àrea metropolitana: “Allà on hi ha un dèficit de transport públic o d’alternatives de mobilitat sostenible, s’observa més ús del vehicle privat i, per tant, índexs d’emissions més alts”, comenta.

“El 2017, el sector del transport va representar el 27% de les emissions totals de gasos d’efecte d’hivernacle a la Unió Europea. A València, més del 50% de les emissions de CO2 provenen del transport privat i comercial, segons el Pla d’Acció de Clima i Energia Sostenible de la ciutat. A més, el Pla Bàsic de Mobilitat de l’àrea metropolitana de València indicava que el 40% dels viatges a la província es concentren en aquesta àrea, on només el 13% utilitzaven transport públic, en comparació amb el 41% que optava per l’automòbil privat”, explica Eloína Coll.

Treball de camp i resultats

Per a desenvolupar la investigació, es va dur a terme una anàlisi exhaustiva del context i dels plans de mobilitat existents, complementat amb un estudi detallat dels viatges sostenibles a alta resolució espacial mitjançant sistemes d’informació geogràfica (SIG). “Aquest enfocament en els patrons de mobilitat i emissions permet identificar àrees específiques on els esforços de descarbonització poden ser més eficaços”, afirma Coll.

Entre els resultats, destaca la identificació de zones crítiques que requereixen intervencions específiques per a reduir l’ús del vehicle privat i millorar el transport públic.

“L’anàlisi va identificar barris com Arrancapins amb emissions elevades de CO₂ i NOx, mentre que altres, com el Calvari i les Tendetes, presentaven nivells notablement inferiors. Aquestes dades reflecteixen diferències influïdes per factors com la densitat de població, activitats industrials i trànsit. Així mateix, hi ha barris que presentaven una alta dependència del transport privat, cosa que els convertia en una àrea clau per a intervencions que impulsaren l’ús del transport públic”, comenta Lerma.

Propostes de descarbonització

Pel que fa a la infraestructura actual, l’equip de la UPV va identificar un accés desigual al transport públic, especialment en l’àrea metropolitana, cosa que planteja la necessitat d’un planejament descentralitzat i una ampliació de rutes i freqüències en zones menys cobertes.

Entre les principals mesures de descarbonització proposades, l’estudi suggereix la implementació d’un sistema de Bus de Trànsit Ràpid (BRT), és a dir, prioritat semafòrica i carrils d’ús exclusiu amb separadors per a optimitzar les rutes d’autobusos, i millorar l’eficiència del transport públic. També advoca per l’electrificació progressiva de les flotes de transport, substituint autobusos convencionals per elèctrics o de baixes emissions, la qual cosa impactaria directament en la reducció de CO₂ i en la qualitat de l’aire. A més, es recomana una ampliació dels punts de càrrega i promoure la mobilitat activa i l’ús de bicicletes.

L’anàlisi també va destacar la importància de visibilitzar els serveis de cotxe compartit, especialment en l’àmbit empresarial i tecnològic, per a reduir emissions i optimitzar l’ús de vehicles: “L’escassa conscienciació sobre el cotxe compartit és un obstacle important a València; és fonamental millorar-ne la visibilitat mitjançant una promoció activa per part d’empreses i de l’Ajuntament”, afirma Victoria Lerma.

En conclusió, els autors de l’estudi subratllen el paper essencial d’un transport públic eficient en la reducció d’emissions, la promoció de la mobilitat sostenible i la mitigació de contaminants.

“Aquest treball ressalta el paper crucial del transport públic en la reducció d’emissions, la promoció de la mobilitat sostenible i la millora de la qualitat de l’aire. Les mesures proposades s’alineen amb els esforços mundials en sostenibilitat i demostren la importància d’intervencions específiques per a assolir una mobilitat urbana més responsable”, conclouen les investigadores de la UPV.

Etiquetas
stats