“La declaració d’impacte ambiental (DIA) del 2007 no empara les modificacions introduïdes en l’avantprojecte del 2018 (respecte del projecte del 2006), i es requereix, en principi, la tramitació d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada, d’acord amb la Llei 21/2013 de desembre d’avaluació ambiental, dins del procediment d’aprovació del projecte”.
Així de contundent conclou l’informe que la Direcció General del Medi Natural i Avaluació Ambiental, dependent de la Conselleria d’Emergència Climàtica que dirigeix Mireia Mollà, va remetre fa una setmana a l’Autoritat Portuària de València (APV), en relació al projecte de muntatge i explotació del moll de contenidors en l’ampliació nord del port de València presentat per Terminal Investment Limited (TIL), filial de MSC, en fase d’al·legacions.
El document, al qual ha tingut accés eldiario.es, posa en relleu les modificacions importants que inclou l’avantprojecte aprovat per l’APV el 2018 respecte a l’inicial de l’any 2006, que va obtindre un any més tard una declaració d’impacte ambiental (DIA) favorable, condicionada al fet que no s’introduïren canvis en les característiques de la infraestructura projectada.
Segons l’informe, “comparant les imatges del projecte original i les de l’avantprojecte del 2018, és evident que es produeix un increment de la superfície afectada pel conjunt de les obres necessàries per a construir el moll de contenidors d’acord amb les noves característiques de disseny de vaixells de 24.000 TEU”.
D’acord amb les dades de la DIA, el volum de material de rebliment ascendia a 19 milions de metres cúbics, en totes les fases, i s’obtenien de 6 tipus de fonts, entre les quals s’incloïa el material de dragatge de la nova dàrsena per a obtindre el calat necessari per a la capacitat dels vaixells de disseny (11.000 TEU) que se situava en la cota -18 metres.
L’àrea de dragatge prevista se situava a l’interior de la dàrsena nova ocupant una superfície aproximada de 80 hectàrees, i quedaven la resta de les superfícies afectades per l’obra (recer i molls) en tot cas al nord de la bocana d’entrada a les dàrsenes est i sud.
No obstant això, l’avantprojecte del 2018 no té res a veure amb aquestes xifres previstes en la DIA del 2007 que, segons l’APV, continua sent vàlida per al nou projecte.
En concret, el volum de materials necessari per a construir el moll de contenidors és de 23 milions de metres cúbics (4 milions més dels previstos en la DIA), que seran obtinguts majoritàriament del dragatge fins a la cota de -20 metres en la dàrsena interior en una superfície aproximada de 100 hectàrees i fins a la cota -22,5 metres en una extensió de 350 hectàrees aproximadament per a adequar el canal d’accés.
Segons el document, “des del punt de vista ambiental són especialment rellevant els efectes que es puguen generar tant per l’augment de la superfície afectada pel dragatge (de 80 hectàrees es passa a 450 hectàrees) com per la seua extensió cap al sud, ja que el límit inferior de l’àrea de dragatge se situa a uns 1.500 metres de l’àmbit marítim de l’Albufera.
Així mateix, “l’increment de la magnitud dels efectes estarà d’acord amb l’increment del volum del dragatge (es passa d’1,5 milions de metres cúbics a 21,5 milions de metres cúbics)”.
Aquest dragatge suposa la utilització d’un volum de 21 milions de metres cúbics de materials (recursos naturals) del port i el seu entorn (tant en aigües interiors com en aigües exteriors situades al sud de l’ampliació nord), la qual cosa suposa un canvi significatiu respecte del projecte del 2006 en què només es preveia el dragatge d’1,5 milions de metres cúbics en la dàrsena interior nord del port.
D’altra banda, tal com s’ha indicat anteriorment, l’àrea de dragatge s’estén més de 2,5 quilòmetres cap al sud prenent com a referència el punt més meridional de les àrees afectades pel projecte del 2006.
“És evident que l’extensió de l’àrea i el volum del dragatge així com la reducció notable (2,5 km) de la distància entre les àrees d’actuació i l’àmbit marí de l’Albufera, entre altres aspectes de l’avantprojecte del 2018, suposen canvis notables en les característiques de l’actuació que, al seu torn, suposaran canvis en l’extensió i la magnitud dels efectes sobre l’entorn i, per tant, la necessitat d’establir noves mesures protectores i correctores”, conclou l’informe.
No és aquest l’únic informe que avala la necessitat de fer una altra DIA per al projecte d’ampliació nord del port de València.
L’Ajuntament de València va aprovar divendres passat 13 de desembre una moció amb els vots a favor de Compromís i l’abstenció del PSPV, acompanyada de set informes municipals, per mitjà de la qual sol·liciten al Ministeri de Foment, del qual depenen Ports de l’Estat i l’APV, que inicie els tràmits per a elaborar una DIA sobre el nou projecte d’ampliació. Els set informes municipals també han sigut remesos als responsables del port.