El Govern valencià va activar el pla autonòmic d’inundacions cinc dies abans de la DANA i no el va complir
Els intents de la Generalitat Valenciana que presideix Carlos Mazón per tractar de derivar al Govern la responsabilitat de la catastròfica gestió de la DANA que va perpetrar el Consell del PP el 29 d’octubre passat queden més desacreditats a mesura que van coneixent-se nous detalls.
L’executiu de Mazón ha passat d’apuntar, en primer lloc, a l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), que va avisar en tot moment i amb dies d’antelació del que venia, a centrar-se ara en la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), que només el dia 29 va enviar 194 avisos a Emergències de la Generalitat, 62 dels quals mentre Mazón estava de dinar amb una periodista valenciana. Per descomptat, tampoc han escapat als intents del president valencià per desviar l’atenció a l’exministra i vicepresidenta actual de la Comissió Europea, Teresa Ribera, o el president del Govern, Pedro Sánchez.
No obstant això, tal com es desprén del document a què ha tingut accés elDiario.es, el Govern valencià es va fer càrrec de l’emergència, tal com marca la Llei de protecció civil, cinc dies abans de l’arribada de la DANA. En concret, va ser l’Agència de Seguretat i Emergències de la Generalitat la que va activar el Pla Especial d’Inundacions el dia 24 d’octubre a les 11.45, moment a partir del qual, entre altres coses, pot convocar el Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi), que no es va reunir fins al 29 a les 17.00. Per exemple, el Govern del Botànic el va convocar 48 hores abans de la DANA que va castigar el Baix Segura el 2019. Va haver-hi dos morts a Oriola i un a Sant Fulgenci.
Aquell dia, el 24 d’octubre, el Centre de Coordinació d’Emergències (CCE) va activar alertes meteorològiques amb nivell groc a l’interior de Castelló i València per pluges i tempestes a conseqüència dels avisos de l’Aemet, que, un dia més tard, va emetre la primera nota informativa oficial en què, alertava de ruixats i tempestes molt fortes amb vista al dimarts 29.
A pesar que des del 24 d’octubre el CCE va activar el Pla Especial d’Inundacions, molts aspectes en matèria de prevenció no es van complir. Segons el Pla, tota instrucció dirigida als organismes que l’integren ha d’emanar de la direcció de l’emergència, que correspon a la Generalitat Valenciana en les declarades de situació 0, 1 i 2, i a l’Administració general de l’Estat en el cas de les declarades d’interés nacional (situació 3). En el cas de la DANA, mai va passar de la situació 2, per la qual cosa era la Generalitat mateixa l’encarregada d’adoptar les mesures de prevenció oportunes, moltes de les quals, com la suspensió de les classes en les zones de risc, no es van prendre. En alguns municipis van ser els alcaldes mateixos per iniciativa pròpia els que van decretar aquesta mesura.
Segons la Llei de protecció civil i el Pla d’Inundacions mateix, la direcció de l’emergència recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció civil i emergències, en aquell moment la ja exconsellera de Justícia, Salomé Pradas.
En les preemergències i les emergències declarades de situació 0 i 1, a fi de millorar l’operativitat en la gestió, la persona titular de la conselleria competent en matèria de protecció civil i emergències delega la direcció del Pla en la persona que exercisca la direcció de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències (Avsre), llavors el ja cessat exsecretari autonòmic Emilio Argüeso.
Segons la normativa, correspon al director del Pla d’inundacions: “Declarar la situació de preemergència, emergència i la seua finalització segons el que s’estableix en aquest Pla; declarar l’ordre de constitució del Cecopi i decidir, si escau, una ubicació alternativa d’aquest; determinar les actuacions a desplegar des del Cecopi/ CCE Generalitat; determinar, en funció del tipus i la gravetat de l’emergència, les mesures de protecció a la població que hagen d’adoptar-se; determinar els recursos humans i materials que han d’assignar-se a cadascuna de les possibles localitzacions l’emergència a la Comunitat Valenciana, establint les prioritats d’actuació que estime oportunes; determinar la informació que ha de facilitar-se a la població i als mitjans de comunicació social en relació amb la situació d’emergència; establir les prioritats amb vista al restabliment dels serveis públics essencials; informar la Comissió de protecció civil de la Comunitat Valenciana de les emergències que suposen l’activació d’aquest pla en situació d’emergència 2; assegurar l’operativitat del Pla mitjançant la implantació i el manteniment de la seua operativitat; la direcció del pla s’efectuarà en coordinació amb l’Administració general de l’Estat i l’Administració local”.
Moltes d’aquestes mesures van arribar tard. Quan es va reunir el Cecopi a les 17.00, ja s’havia desbordat el riu Magre i hi havia desapareguts i rescatats per part de l’UME. El barranc del Poio estava al límit a Xiva i es va desbordar minuts més tard en aquesta localitat, iniciant-se la barrancada aigua avall. Molts dels alcaldes van denunciar que des d’Emergències de la Generalitat no se’ls va avisar del perill, en alguns casos, perquè no tenia actualitzada la llista dels telèfons. Mazón va arribar al Cecopi passades les 19.30 i el missatge d’alerta als mòbils dels ciutadans no es va enviar fins a les 20.12. El tràgic balanç és de 223 morts, milers de vides arruïnades i pèrdues materials milionàries.
0