L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) té obres de l'escultor Gerardo Rueda l'autenticitat del qual està posada en dubte pels seus propis experts i la investigació que porta el jutjat d'Instrucció número 21 de València. El museu encara manté aquestes obres en el seu catàleg com a originals malgrat els importants dubtes oberts sobre aquestes escultures gegants per les quals es van pagar 3,2 milions d'euros de diners públics. Cinc de les peces van ser foses després de la mort de l'artista a partir d'idees i treballs de molt menor format, segons l'informe del conservador cap de la col·lecció de l'IVAM que va demanar la jutge instructora.
La directora de l'IVAM entre 2004 i 2014 i ara imputada en la causa que porta el seu nom, Consuelo Císcar, va apostar fortament per l'obra de Gerardo Rueda, un escultor que va aconseguir reconeixement per al públic general després que l'expresident del Govern José María Aznar l'apadrinara. Ciscar va abonar 3,2 milions per la compra de set peces monumentals (cinc d'elles després de faltar). El valor real d'aquestes obres és el que es dirimeix en la investigació judicial contra la gestió de Ciscar al capdavant del museu valencià encara que ni els propis especialistes de la pinacoteca garanteixen la seua originalitat i que darrere estiga el treball de l'artista.
A preguntes d'aquest diari, des de l'IVAM van explicar que a dia d'avui no pensen canviar la situació de les obres “llevat que algú diga el contrari”. “Ho haurà de dir un jutge perquè en aquests moments s'investiguen els sobrecostos”, van argumentar. Aquesta actitud dóna a les escultures ple valor i autenticitat, el que serà un benefici per als acusats en la causa. Tampoc s'ha format una comissió tècnica per a dilucidar l'originalitat de les obres.
“No podem determinar, excepte millor criteri, si es tracta d'una obra original o còpia d'una altra anterior al no haver-hi cap prova que permeta corroborar la intenció de l'artista”, afirma l'informe del cap de conservació de l'IVAM. A més, apunta, “Gerardo Rueda va morir en 1996 i el seu hereu mai va facilitar al museu la documentació necessària (esbossos o maquetes preliminars) que permetera conèixer de primera mà el procés creatiu que justificara o argumentara la idoneïtat de realitzar aquestes peces”. Les obres van ser adquirides entre 2006 i 2007.
L'operació de compra d'aquestes peces contemplava una donació de 77 obres per part del seu hereu i la quantitat de 3,2 milions incloïa més de 250.000 euros abonats a l'empresa de fundició. La Intervenció de la Generalitat que va permetre l'obertura de diligències penals taxava aquestes obres en un 10 % del que es va pagar. En l'escrit de denúncia de la Fiscalia, el Ministeri Públic va concloure que va existir “un evident sobrecost, doncs s'adquireixen obres d'art anys després de mort l'autor sense que aquest les haguera realitzat”, de manera que Consuelo Císcar hauria beneficiat presumptament a l'hereu de Gerardo Rueda en 2.657.177 euros.
Fonts de la investigació van explicar que en el sumari apareixen correus electrònics que revelen que les obres es van elaborar molt temps després de la mort de l'autor però en el contracte de signatura es van considerar com a pròpies. Malgrat açò, un informe elaborat en el moment de la compra ja revelava que el segur que va proposar José Luis Rueda (l'hereu) era molt superior a l'obtingut per altres obres en subhastes veritablement originals.
El sumari del cas abunda en noves taxacions d'obres de l'artista madrileny realitzades pels dos valoradores habituals de l'IVAM. Inclou a més un informe intern ealitzat en el moment de la compra. L'escrit ja posava en relleu que el segur que José Luis Rueda (l'hereu) proposava per a les obres era molt superior al que altres similars s'havien venut en subhastes. La defensa de Ciscar ha desacreditat el treball dels taxadors de l'IVAM que van detectar els sobrecostos.
Aquestes obres de Roda es van exposar en exteriors de València, Madrid i Bilbao.