La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González

Per què Joan Ribó no inaugurarà l'anell ciclista de València

L'alcalde de València, Joan Ribó, de Compromís, no podrà inaugurar oficialment el nou anell ciclista, segurament una de les obres més emblemàtiques del govern tripartit que presideix, no tant per la seua envergadura i inversió realitzada (683.680 euros), sinó pel canvi de prioritats en la mobilitat de la ciutat que simbolitza.

Segons han informat fonts municipals, aquest dimarts acaba l'obra dura d'aquest carril bici que envolta la ronda interior de València, per la qual cosa faltarà acabar el últims remats en matèria de senyalització viària tant vertical com pintada en la calçada.

Les mateixes fonts han comentat que tot l'itinerari ciclista, amb 4,7 quilòmetres de longitud, quedarà obert als usuaris abans que finalitze la setmana.

No obstant això, el pacte de la Nau firmat entre Compromís, PSPV-PSOE i València en Comú impedeix el govern del tripartit fer actes oficials per a inaugurar equipaments i infraestructures en considerar poc ètics els esdeveniments en els quals es posen plaques commemoratives: “Les obres les paguen els ciutadans amb els seus impostos i són dels ciutadans, no del polític que està en aqueix moment”.

D'aquesta manera, el dia que entre en funcionament tot l'anell ciclista se cedirà el protagonisme a València amb bici.

L'entitat, que durant els últims 23 anys ha reclamat amb nombroses bicifestaciones l'execució d'aquest projecte, ha preparat un acte d'inauguració aquest dissabte 4 de març a les 10.30 hores en el carrer de Xàtiva, a l'altura de l'Estació del Nord.

L'acte, al quual podrien sumar-se a títol particular tant l'alcalde, Joan Ribó, com el regidor de Mobilitat, Giuseppe Grezzi, també de Compromís, consistirà en un simbòlic tall de cinta, per a després fer el recorregut per grups. Durant el passeig els membres de l'entitat donaran algunes recomanacions de bones pràctiques de circulació sobre l'anell ciclista.

Un projecte millorat

El projecte de l'anell ciclista ve des de lluny. Després d'anys d'intenses reivindicacions dels col·lectius ciclistes, el PP de Rita Barberá va accedir a licitar el projecte al final de la seua última legislatura.

No obstant això, no van arribar a temps a iniciar les obres i amb el canvi de govern municipal, el projecte es va reformular d'una forma molt més ambiciosa.

El canvi més substancial rau en què la plataforma per a les bicis va passar d'entre 2 i 2,20 metres que preveia la infraestructura elaborada per l'anterior equip de govern del PP als 2,50 metres que passa a tenir en tot el seu itinerari, de manera que dues bicis puguen creuar-se en sentit contrari sense problemes.

A més, s'han eixamplat voreres en alguns trams com en la plaça de Tetuán i s'han creat desenes de places d'aparcaments per a motos, com en els carrers de àtiva, Colom o Guillem de Castro, de manera que les voreres queden més lliures per als vianants.

La nova mobilitat de València

L'anell ciclista està cridat a ser el més transitat de la ciutat i suposa un fidel reflex de la filosofia en matèria de mobilitat que vol implantar l'Ajuntament de la mà del regidor Giuseppe Grezzi en tota la ciutat: Recuperar espai per als vianants tot executant el carril bici per la calçada mitjançant separadors físics de la resta del trànsit rodat i, en conseqüència, fometar la bicicleta com a alternativa al vehicle privat.

En aquest sentit, l'engegada de l'anell ciclista suposarà una autèntica prova de foc per a comprovar la seua acceptació i les seues conseqüències en la mobilitat, ja que no han sigut poques les veus que han alertat dels problemes de trànsit que es poden originar en alguns punts.

Els dos principals focus de possibles embossos poden donar-se en el carrer de Xàtiva, a l'altura del túnel que va a Ángel Guimerá, i en la marginal del riu, sota les Torres de Serrans. En tots dos punts es produeixen estrenyiments de carrils que poden complicar el trànsit.

No obstant això, els estudis que manegen els tècnics de Mobilitat preveuen que es produïsca una resdistribució del trànsit per altres vies de la ciutat.