“Admetre a tràmit el recurs contenciós administratiu interposat per l’associació ciutadana Per l’Horta, sobre contractes administratius, contra la resolució descrita en l’antecedent de fet únic, en què figura com a part demandada l’Autoritat Portuària de València, sense perjudici del que resulte de l’expedient administratiu”.
La secció 5 de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) es pronuncia així sobre la denúncia impulsada per l’organització esmentada en nom de la Comissió Ciutat-Port, plataforma veïnal i ecologista contrària a l’ampliació nord del port de València.
L’entitat va denunciar l’acord de l’APV del 22 de desembre de 2023, pel qual es va aprovar la convocatòria de la licitació de les obres d’ampliació del moll de contenidors per un import de 660 milions d’euros. A més, la plataforma ciutadana ha sol·licitat també la suspensió cautelar de la tramitació administrativa de la licitació de les obres argumentant que, i no es fa així, es podria arribar a adjudicar unes obres el projecte de les quals està també recorregut i perquè, a més, es possibilitaria l’adjudicació d’un contracte que després no podria iniciar-se o executar-se i que, si calguera paralitzar les obres, podria implicar l’abonament de possibles indemnitzacions.
Segons la Comissió Ciutat-Port, si arriben a iniciar-se les obres i preveient que el procés judicial poguera dilatar-se, podrien provocar-se danys irreversibles a les platges del sud i fins i tot al mateix Parc Natural de l’Albufera.
En aquest sentit, argumenten l’existència de diversos informes científics, com els de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (Icbibe) de la Universitat de València i el comité científic de la Junta Rectora del Parc Natural de l’Albufera, que confirmen que el fenomen de regressió de platges –la mar cada vegada més pròxima al llac– és efecte directe de les ampliacions del port.
“L’evidència científica imposa l’aplicació de la suspensió cautelar interessada i frenar la política de fets consumats en què està immersa l’APV”, recorden des de la Comissió Ciutat-Port.
L’APV té ara un termini de cinc dies hàbils per a oposar els seus arguments davant la petició de paralització cautelar de la licitació, abans que resolga finalment el TSJCV.
Portaveus de la Comissió Ciutat-Port insisteixen que “l’oposició ciutadana a l’ampliació del port ha anat creixent pels riscos per a la salut, el territori i el medi ambient que comportarien unes obres d’ampliació portuària que les dades actualitzades de trànsit marítim evidencien com a innecessària i que tan sols acabaria sent útil a la multinacional MSC, obstinada en una reconvenció que li permeta colonitzar el port de València en el seu benefici exclusiu”.
A més d’aquest contenciós, n’hi ha dos més pendents de resolució. El primer, també en l’àmbit del TSJCV, sobre l’aprovació del projecte constructiu dels nous molls, i el segon, en el Tribunal Superior de Justícia de Madrid, contra la resolució del Ministeri de Transició Ecològica per la qual es va atorgar a l’APV la condició d’òrgan substantiu del projecte en detriment de Ports de l’Estat, cosa que li permet decidir sobre la necessitat d’una declaració d’impacte ambiental. En aquest últim cas, es va suspendre cautelarment la resolució esmentada. Una altra demanda, en aquest cas contra el trasllat de la terminal de creuers, va ser desestimada recentment.