La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González

L’exdirectora de l’IVAM Consuelo Císcar, vora el banc dels acusats per haver catapultat la carrera artística del seu fill amb favors del museu

Consuelo Císcar, exdirectora de l’IVAM i dona de Rafael Blasco, condemnat per corrupció, està cada vegada més prop de la banqueta. L’Audiència Provincial de València ha confirmat l’ordre de processament dictada pel Jutjat d’Instrucció número 21 l’11 de juny passat contra Consuelo Císcar, la seua assessora Pilar Mundina i l’ex-director econòmic d’aquest museu Juan Carlos Lledó pels pretesos delictes de malversació, prevaricació, falsedat i suborn.

La interlocutòria confirmada per l’Audiència Provincial atribuïa a Consuelo Císcar un ús personal de l’IVAM per a beneficiar la carrera artística del seu fill Rablaci (acrònim de Rafael Blasco Císcar) mitjançant la compra amb fons públics d’obra d’artistes que en paral·lel executaven serveis similars per a les exposicions o els catàlegs del jove escultor. La defensa de Císcar considerava que la investigació ha sigut prospectiva, motiu pel qual sol·licitava la nul·litat de les diligències practicades sota el secret de les actuacions. 

“La interlocutòria impugnada conté una relació exhaustiva dels fets objecte d’investigació, amb esment dels indicis incriminatoris que exclouen una possible decisió de sobreseïment de la causa”, responen els magistrats de la secció segona de l’Audiència de València.

Els recurrents van al·legar que els fets investigats són “meres irregularitats administratives” i asseguren que no hi ha proves dels delictes que s’investiguen. L’Audiència de València desestima aquest argument adduint el caràcter “subreptici” d’aquesta mena de conductes, dutes a terme “sense projecció exterior de la vertadera naturalesa dels acords il·lícits”. “I tampoc cal esperar la col·laboració de qui, d’una manera o altra, s’hi ha vist implicat o hi ha col·laborat”, afigen. 

La interlocutòria enumera els correus electrònics d’uns quants responsables del museu en què es refereixen a la participació de Rablaci en exposicions a l’estranger o la traducció del seu curriculum vitae. També el transport de les seues escultures per part de Logística del Arte SL, l’empresa de capçalera de Císcar en l’IVAM. En un dels correus, la directora de l’àrea tecnicoartística del museu escriu a una galerista de Madrid amb especificacions per elaborar una factura de Rablaci, exculpat per la Fiscalia Anticorrupció. Consuelo Císcar assegurava que tots aquests serveis dels seus subordinats al seu fill eren meres “col·laboracions desinteressades” fora de l’horari laboral dels directius de l’IVAM. 

En la causa, també hi ha indicis que l’empresa Lambe-Nieto SL hauria facturat a l’IVAM serveis de traducció destinats al fill de la directora. El crític d’art Rafael Sierra va comissariar una dotzena d’exposicions de Rablaci i no va cobrar cap import, però la qüestió, segons el parer de l’Audiència de València, consisteix en el fet que Sierra “s’hauria beneficiat mitjançant l’obtenció de serveis de comissariat a càrrec de l’IVAM i l’adjudicació irregular, segons l’informe de la Intervenció, de la publicació de Cuadernos del IVAM”, sense estudi previ de la contractació per a determinar el preu del contracte més convenient. Va ser, segons va declarar el director de Publicacions, una decisió personal de Consuelo Císcar, tal com ella mateix va reconéixer (va negar que hi haguera “mòbils espuris”). 

La interlocutòria confirmada descriu certes gestions del crític d’art a favor de la carrera artística del fill de la directora: Sierra va proposar exposicions de Rablaci al Museu Nacional d’Arts Visuals de Montevideo i a la galeria Raquel Ponce de Madrid, segons correus electrònics intervinguts per la Udef. També apareixen en escena el matrimoni d’artistes format per Ramón de Soto i Natividad Navalón, molt pròxim a la directora de l’IVAM. 

El museu els hauria “obsequiat” amb exposicions i compres d’obres d’art i, a més, també va assumir les despeses de les exposicions internacionals de tots dos artistes, per “decisió de la directora”. Els magistrats recorden que l’IVAM va adquirir algunes de les seues obres amb un sobrecost (en total, la pinacoteca es va gastar més de 330.000 euros en obres del matrimoni). Tot això a canvi de la col·laboració que haurien prestat en la promoció de la carrera de Rablaci. Ramón de Soto era degà de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Miguel Hernández, amb seu a Altea, quan Rablaci estudiava allí després d’una estada a París. 

La instrucció del cas ha detectat la mateixa mecànica amb els artistes Michelle Dalmance, Julio Quaresma i Alberto Corazón, als quals l’IVAM hauria comprat obres d’art i concedit comissariats pretesament a canvi de la seua tasca en la promoció del jove artista, segons la interlocutòria. D’altra banda, la investigació ha acreditat que l’empresari Enrique Martínez Murillo, responsable de la mercantil Logística del Arte SL, hauria assumit despeses de transports i viatges personals relacionats amb les exposicions de Rablaci “a canvi de contractacions amb l’IVAM”. L’empresa va abonar, entre altres, les despeses de transport de l’obra de Rablaci a una exposició de la Biennal de l’Havana. 

La instructora va dictar el sobreseïment respecte de quatre treballadors de l’IVAM investigats inicialment: Raquel Gutiérrez, Juan García Rosell, Jorge Reyes i María Ángeles Valiente. A més, la Fiscalia Anticorrupció va sol·licitar l’arxivament de la causa respecte de l’assessora de Císcar, Pilar Mundina, perquè no veia indicis de prevaricació i concloïa que no va participar en cap possible irregularitat. L’Audiència entén, per contra, que l’acte recorregut assenyala Mundina com a “exemple d’abús de Císcar en el seu càrrec de directora gerent de l’IVAM per a les seues finalitats personals i la promoció de la carrera artística del seu fill”.