L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que aquest divendres ha celebrat sessió plenària, considera que la convivència social, la supervivència del valencià i el dret dels valencians a l’ús normal de la seua llengua exigixen, “sense cap dubte”, que s’acomplisca plenament l’Estatut d’Autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, i que al final del sistema educatiu tots els alumnes tinguen un coneixement igual del valencià i del castellà.
En eixe sentit, en el seu informe sobre el Decret de Plurilingüisme, l’AVL va valorar positivament el tractament que rep el valencià i va destacar la intenció del text normatiu de caminar progressivament i de manera flexible cap a un sistema multilingüe per a tots els valencians, que els faça plenament hàbils en les dos llengües oficials i la llengua anglesa.
L’AVL considera que el plantejament del Decret pot assolir amb eficiència el coneixement igual de les dos llengües oficials a través d’un ensenyament plurilingüe i, a més, el Decret de Plurilingüisme posa un èmfasi reequilibrador en l’ensenyament vehicular del valencià, sense que això puga ser interpretat com a discriminatori.
Acadèmia Aranesa
D’altra banda, el president de l’Acadèmia Aranesa de la Llengua Occitana, Jusèp Loís Sans, ha sigut rebut hui pel president de l’AVL, Ramon Ferrer, i posteriorment ha assistit al Ple de la institució. Sans ha explicat que l’objecte de la institució que presidix és investigar i estudiar l’arenés, i establir els criteris de normativa d’acord amb els principis de la gramàtica occitana de Loís Alibèrt i les Normes ortogràfiques der aranés, com a part integrant de l’espai lingüístic i cultural occità.