La neteja de garatges i ascensors després de la DANA de València comença amb comptagotes: “Estic un mes sense poder eixir de casa”
La Diputació de València va iniciar dimarts les faenes per a l’extracció de llots i residus en 661 garatges i soterranis, tant públics com privats, que estan en situació d’emergència sanitària, a través de diversos contractes. L’actuació es durà a terme mitjançant un contracte d’emergències firmat per l’ens provincial amb diferents empreses especialitzades en aquesta mena de neteja, que puguen “garantir la salubritat dels espais que han quedat inutilitzables a causa del fang i evitar problemes de salut”, segons va explicar el president, Vicent Mompó.
Les faenes es van iniciar a Picanya per part de l’empresa FCC i està previst que en els pròxims dies s’estenguen a Aldaia, Paiporta i Massanassa (Facsa), Alfafar i Llocnou de la Corona (Vilor), Benetússer i Sedaví (Becsa), Albal (Romefer) i Catarroja (Dragados/FCC), tots de l’Horta Sud, i Algemesí (Guerola) a la Ribera Alta. En concret, dimecres s’iniciaran a Aldaia, Massanassa o Algemesí
“El termini d’execució no es podrà avaluar fins que avancen les faenes i els operaris vagen comprovant el grau d’afectació de cadascun dels 661 garatges i soterranis inclosos en aquest primer llistat d’emergència, que s’ha completat segons el grau de salubritat de cada emplaçament”, apunta el president, que lamenta l’actuació d’algunes asseguradores que “no responen a les telefonades dels veïns afectats, en un moment de gran dificultat en què haurien de fer front a les seues responsabilitats i contribuir al fet que la solució arribe de la manera més àgil possible”.
Les tasques, amb equips de 30 persones per demarcació, consistiran en l’extracció d’aigua estancada (si escau), l’arranjament de baixants d’aigües residuals d’origen domèstic que presenten trencaments o fugides evidents, la retirada del llot amb els mitjans que calga en cada cas, la identificació dels vehicles i la retirada d, si es disposa dels permisos oportuns, l’extracció de tota mena de residus que estiguen en l’emplaçament, incloent-hi trasters i buits d’ascensor, i la neteja i la desinfecció de l’emplaçament.
Aquestes faenes són d’importància vital, ja que, fins que no es retiren els llots dels soterranis i els buits dels ascensors, no es poden tornar a posar en marxa els elevadors, amb l’inconvenient que genera això a les persones dependents o amb mobilitat reduïda. És el cas d’Antonio Gamón, de 61 anys, que resideix al carrer del Rector Joaquim Escrivá i Peiró de Catarroja: “Tinc una discapacitat i vaig en cadira de rodes. Des del dia de la DANA, fa ja quasi un mes, no he pogut eixir de casa, perquè l’ascensor està desbaratat. La meua dona, que té 60 anys, també té una discapacitat, encara que ella sí que pot baixar les escales, però en el pis de dalt hi ha una altra persona amb mobilitat reduïda que està en la mateixa situació que jo. Els veïns ens ajuden molt, però em sap greu molestar-los, perquè em baixen al carrer si no és per una urgència”.
Per a l’execució d’aquestes faenes, la Diputació ha habilitat una inversió de set milions d’euros que formen part del romanent que la Diputació ha destinat de manera extraordinària a resposta immediata després del pas de la Dana que ha devastat desenes de municipis. Aquesta quantitat se suma als 25 milions amb què l’Àrea de Carreteres ha iniciat la reconstrucció de la xarxa viària provincial; els 20 milions d’euros que el Consorci Provincial de Bombers invertirà a reparar els parcs i l’instrumental danyat; els 15 milions d’un fons incondicionat que els ajuntaments afectats podran destinar a despesa corrent; i altres ajudes per a infraestructures hídriques, material informàtic i vehicles municipals.
Després de la trobada celebrada divendres passat en seu provincial amb 60 alcaldes i regidors dels municipis afectats, el president Mompó destaca que la Diputació “demostra per què és la institució més pròxima als pobles i a les seues veïnes i veïns. Vam reunir els responsables locals per a posar-los al dia de totes les accions que les diferents administracions duen a terme amb vista a la reconstrucció, i sobretot per a continuar escoltant les seues necessitats, com hem fet des del dia en què va començar aquest malson”.
Catarroja critica que l’UME i bombers deixen les faenes
L’alcaldessa de Catarroja, Lorena Silvent, ha criticat el que a parer seu és una completa descoordinació en la gestió dels recursos que en la pràctica suposarà que la neteja de garatges i buits d’ascensor es frene. Per aquest motiu, juntament amb Benetússer i Paiporta, han sol·licitat incorporar-se al Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi): “A nosaltres no ens han dit quan vindran a llevar els llots de garatges i buits d’ascensor, no ens consta que s’hagen firmat els contractes i les empreses, que sapiem, no disposen de les maquinàries adequades que absorbeixen el llot. A Catarroja tenim 172 soterranis i un mes després continuen amb aquest problema”.
Silvent ha denunciat que li consta que s’ha donat una instrucció als serveis públics d’emergències, en concret a l’UME i als bombers, que deixen de fer faenes amb els llots perquè hi entraran aquestes empreses. Per a la primera edil, “no té sentit que aquests efectius es retiren sense que hagen entrat les empreses a fer les tasques”, fins i tot considera que “no hauria de ser substitutiu, sinó que haurien d’integrar-se els mitjans públics amb els privats per a agilitzar les tasques”.
En aquest sentit, el president del Col·legi d’Administradors de Finques de València, Sebastián Cucala, ha comentat sobre les tasques de neteja de llots en els soterranis i fossats afectats que hi ha hagut una clara “descoordinació i falta de criteri de les diferents administracions involucrades, perquè no hi ha hagut un criteri uniforme, cada població tenia, segons el dia, una idea concreta sobre el buidatge, unes vegades permetien la contractació d’empreses a les comunitats i altres derivaven al fet que hi anaren bombers o l’UME”.
Segons Cucala, fins i tot a vegades la falta de definició de les administracions feia que foren els veïns mateixos els que feren la neteja pel seu compte: “Els esforços dels administradors han estat centrats a tornar a la normalitat al més prompte possible tots els edificis afectats, cosa que no s’ha pogut fer, perquè, a vegades, les comunitats contractaven una empresa i d’un dia per a un altre l’autoritat no els deixava accedir. Ha sigut frustrant, perquè en data de hui això ha impedit que tots els edificis estiguen nets de llots i aigua, amb el perill que comporta per a les estructures. Desitgem que hi haja coordinació perquè els administradors tinguem clars els criteris i transmetre certeses als propietaris i no incerteses, que és el que es trasllada des del 30 d’octubre”.
Emergències aprova més dotacions
La directora general de Prevenció d'Incendis, Rosa Tourís, va informar este dimarts a la vesprada després de la reunió del Cecopi que “sent conscients de la prioritat que suposa en esta fase de l'emergència escometre l'extracció de llots de garatges i soterranis, s'ha acordat la incorporació de més maquinària per a reforçar i agilitzar estos treballs”.
Sobre els treballs en el clavegueram, Tourís va explicar que este dimarts han estat treballant 170 camions d'extracció de llots, “la major xifra de vehicles emprats fins al moment”, i ha afegit que “les localitats on més quantitat de maquinària d'este tipus hi ha treballant al llarg d'este dimarts han sigut Paiporta, Catarroja i Benetússer”.
La directora general va comentar que l'operatiu continua realitzant labors d'apuntalament en edificis afectats per la devastació de la DANA fins a aconseguir-se hui la xifra de 124 immobles on s'ha actuat. També es manté la tensió operativa dels mitjans desplegats encarregats de la retirada de residus que treballen les 24 hores per a eliminar els punts d'apilament intermedi. Així mateix, la directora general ha subratllat sobre els treballs de retirada de vehicles que hui s'ha comptat amb més maquinària i mitjans “perquè hem pogut i sabut adaptar-nos i, al llarg d'esta jornada, s'ha pogut treballar a molt bon ritme”
0