El Govern valencià vol traslladar el sistema d’itineraris sociolaborals vinculat a les ajudes públiques als ajuntaments. Els pressupostos del 2022 incorporen una partida de 16 milions d’euros de la Conselleria d’Igualtat per a la creació de programes d’implementació d’itineraris d’inclusió social dins del sistema d’atenció primària en les entitats locals. El pressupost, destinat als ajuntaments, preveu replicar el programa d’acompanyament per a la inserció sociolaboral de persones vulnerables en l’àmbit municipal.
El sistema de renda valenciana d’inclusió vincula part de la prestació econòmica a la realització d’itineraris d’inserció sociolaboral. Aquest complement és de caràcter voluntari i es fa per fomentar la formació de les persones beneficiàries i l’ajuda en la cerca d’ocupació; una eina perquè la renda facilite a les persones superar la seua situació de vulnerabilitat.
Des de la posada en marxa de la xarxa de l’executiu autonòmic, el 2016, prop de 75.300 persones s’han beneficiat d’una prestació o han sigut incloses en el sistema. D’aquestes, segons les dades del Govern valencià, 23.127 han sol·licitat formar part dels itineraris d’inserció i el 40%, prop de 9.500, han trobat ocupació o han représ els estudis en acabar els programes, que es duen a terme en col·laboració amb els serveis socials, els serveis formatius i l’anomenat tercer sector.
460 milions d’inversió durant la pandèmia
Des de l’esclat de la pandèmia, l’executiu autonòmic ha invertit 230 milions d’euros a l’any per reforçar la xarxa d’inclusió valenciana, pressupost que es mantindrà per a l’exercici següent. La secretària autonòmica d’Atenció Primària i Serveis Socials, Irene Gavidia, ha destacat que la inversió s’ha multiplicat en relació amb la crisi econòmica anterior. “Entre el 2008 i el 2014, els pitjors anys de la gran recessió, la Generalitat va invertir en renda garantida de ciutadania 96 milions d’euros, davant dels 460,4 milions d’euros que s’han invertit en els dos anys que estem en pandèmia”, ha indicat Gavidia, que ha incidit que aquestes dades evidencien les prioritats.