Diversos accidents mortals posen la seguretat dels ciclistes en l'agenda política

Des del passat 7 de maig cinc ciclistes han mort en les carreteres valencianes en tres accidents diferents en ser atropellats per cotxes. Aquesta tràgica circumstància ha posat la seguretat dels ciclistes en el centre de l'agenda política implicant a tots els partits polítics.

L'últim dels accidents mortals s'ha produït precisament aquest dilluns a la Vila Joiosa, quan un ciclista de 69 anys veí d'aquesta localitat, moria després de xocar amb un turisme en la N-332; l'home ha mort per una col·lisió frontolateral amb un vehicle, el conductor del qual ha donat negatiu en el control d'alcohol i de drogues.

Amb aquest accident són 5 els morts després de dos successos més en la mateixa carretera, la N-332, amb tres morts per l'accident del 7 de maig i un altre dissabte passat 10 de juny. D'altra banda cal assenyalar també un altre accident en el qual un home va patir un traumatisme cranioencefàlic en ser atropellat a Bétera per una grua.

Durant aquests dias s'han produït mobilitzacions com la de València que va reunir a milers de ciclistes reivindicant més seguretat per a ells en les carreteres. I també ha tingut la seua resposta des de la Generalitat, que ha convocat per a aquest divendres una reunió d'urgència entre Generalitat amb ciclistes, Emergències i Delegació de Govern se celebrarà aquest divendres amb l'objectiu de “generar un espai de seguretat per a aquells que usen la bicicleta”. El President de la Generalitat, Ximo Puig, ha manifestat que després d'aquests casos d'atropellaments a ciclistes, és “evident que alguna cosa no estem fent suficientment bé les administracions competents” per a evitar aquests accidents.

Però les circumstàncies també han valgut perquè el PP realitzara les seues crítiques al Consell. Així el diputat Vicente Betoret ha lamentat que Ximo Puig fera “oïdes sordes” al Pla de Protecció i Seguretat per a Ciclistes presentat pel GPP fa un mes, i que haja sigut després dels accidents quan haja decidit “proposar el ja proposat un mes després” quan “ja podria estar molt avançada”.

Per la seua banda el diputat de Compromís en les Cortss, Jordi Juan, ha presentat una iniciativa parlamentària perquè tant el Govern central com l'autonòmic prenguen les mesures necessàries per a garantir una major seguretat dels ciclistes. Entre elles estaria la conscienciació dels conductors perquè respecten al ciclista, o instar al Ministeri de l'Interior a modificar les lleis de circulació o que al Reglament General de Circulació es puga rebaixar a 0,0 grams per litre la taxa d'alcohol en sang màxima permesa per a conductors, tal com ja fan alguns països de l'entorn europeu, i com reclamen diferents entitats en defensa de la seguretat vial.