El Govern valencià paga 1,1 milions per contractes d’autobusos en l’etapa de la líder del PP quan va ser consellera

La Generalitat Valenciana ha començat a fer front als primers pagaments com a conseqüència d’una gestió deficient per part de l’anterior Govern del PP pel que fa a transport públic, quan la responsable d’aquesta Conselleria era l’actual presidenta del PP, Isabel Bonig.

El Diari Oficial de la Generalitat (DOGV) va publicar dimarts una modificació de crèdit d’1,1 milions d’euros per a fer front al pagament de dues sentències judicials de l’any passat, per fets que van tindre lloc els anys 2013 i 2014.

Segons han informat fonts de la Conselleria d’Obres Públiques, la primera ha establit el dret de l’empresa Automóviles Alcoyana SA a rebre una compensació per import de prop de 5,5 milions d’euros (més interessos) pel desequilibri pressupostari existent durant l’any 2013 en la prestació de les concessions de Transport Metropolità d’Alacant (antic TAM).

L’empresa va presentar la reclamació la reclamació el 2014, reclamació que quedà sense resoldre per decisió de Bonig, malgrat que era conscient que hi havia el dret a aquesta compensació, ja que havia requerit l’empresa perquè continuara prestant el servei sense contracte vigent, i havia passat la responsabilitat als futurs equips de Govern que ara es veuen obligats a assumir aqueixes indemnitzacions tan elevades, els fons de les quals han de llevar d’altres finalitats actuals més apressants.

La segona de les sentències condemna a pagar prop de 207.000 euros (més interessos) a l’empresa Edetania Bus SA en concepte de rescabalament pel dèficit tarifari corresponent a l’any 2014 assumit per l’explotació de la concessió de transport interurbà d’autobús CVV-251 (València-Xestalgar/Serra), que comprén les línies 130 (trajecte Entroncament-Parc Tecnològic) i 230 (Bétera-Nàquera-Serra).

Aquesta condemna se suma a la imposada mitjançant sentència de l’any 2017 corresponent a l’exercici del 2011 de la mateixa concessió de prop de 66.000 euros (més interessos), tot això tenint en compte que encara queda per emetre’s sentència pel que fa a una altra reclamació presentada per aqueixa mateixa empresa en relació a aqueix dèficit corresponent als exercicis de 2012 i 2013, per import de prop de 189.000 euros que, molt probablement, tindrà el mateix contingut condemnatori que en els dos casos anteriors.

Les mateixes fonts han comentat que només en matèria de transports, cal també recordar, encara que serien interminables els supòsits similars, la situació esdevinguda amb la gestió de la concessió de la línia del Metrorbital a la ciutat de València, que va estar funcionant fins que el 2016 es va integrar en les línies de l’EMT de València.

En aquesta gestió realitzada per la unió temporal d’empreses (UTE) Edetania Bus SA, Fernanbus SA i Autocares Herca SL, la Conselleria presidida per Bonig va acumular un deute per dèficit d’explotació a favor de les empreses de prop de 2,5 milions d’euros, que va ser reclamat el mes de febrer del 2014, i com que contra la desestimació d’aquesta reclamació, davant la falta de resposta, es va interposar recurs davant els tribunals, l’actual equip de govern s’ha vist obligat, després d’una àrdua negociació amb les empreses reclamants, a reconéixer la necessitat de fer front a una indemnització de prop d’1,1 milions d’euros.

Des de la Conselleria d’Obres Públiques que dirigeix actualment la socialista María José Salvador han destacat que és paradoxal que “mentre que el PP continua exigint al govern actual de la Generalitat una millora del transport metropolità a l’àrea de València, malgrat la falta total de finançament estatal que s’ha patit fins fa poc, l’actual govern valencià es veja obligat a derivar quantitats ingents de fons públics per a fer front als tripijocs heretats del govern anterior del PP, i en concret de la nefasta gestió de la senyora Bonig”.