La Generalitat Valenciana va crear el 2017 l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV) de la mà de l’exconsellera socialista d’Obres Públiques, María José Salvador, amb l’objectiu de recuperar la visió metropolitana de la mobilitat, desmantellada en plena onada de retallades pel PP a la fi del 2012 en eliminar l’Agència Valenciana de Mobilitat.
L’entitat engloba les diferents formes de transport públic gestionats pel Govern valencià, és a dir, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) amb el metro i el tramvia, els busos interurbans, i també l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de l’Ajuntament de València.
El seu objectiu era, d’una banda, optar als mateixos fons de l’Estat que els consorcis metropolitans de Madrid i Barcelona (126,9 milions i 109,3 milions respectivament a l’any dels pressupostos generals de l’Estat) per finançar les seues diferents formes de transport públic i, d’aquesta manera, culminar la integració tarifària amb la creació d’un únic bitllet vàlid per a qualsevol xarxa de transport, a un preu unitari.
No obstant això, han passat tres anys des de la creació de l’entitat i poc o gens s’ha avançat sobre aquest tema, fins al punt que s’ha mostrat totalment inoperativa per a coordinar accions d’informació i de serveis, principalment entre FGV i EMT.
Com a exemple, fa poc, durant la pandèmia, el president de la Generalitat, Ximo Puig, va anunciar que el personal sanitari i d’atenció social accediria de manera gratuïta al transport durant un mes, prorrogable mentre durara l’estat d’alarma, en els serveis de Metrovalència, Metrobús, Tram d’Alacant i Tram de Castelló, és a dir, en tot el que depén de la Generalitat.
Al cap de poques hores, l’EMT va anunciar que se sumava a la iniciativa a través de l’ATMV, tot deixant en evidència l’escassa unitat d’acció.
Aquesta falta de protagonisme a l’hora de planificar polítiques de mobilitat conjuntes en aquests tres anys va arribar al punt àlgid quan el Ministeri de Transports va anunciar el repartiment del fons de 800 milions per a pal·liar les pèrdues en el transport públic de competència de les diferents comunitats autònomes.
Mentre Madrid i Barcelona van canalitzar la gestió d’aquestes ajudes a través dels seus consorcis metropolitans, en què estan integrats els busos urbans de les capitals, en el cas de la Comunitat Valenciana va ser la Conselleria de Transports, dirigida pel socialista Arcadi España, la que va assumir la petició i la recepció de fons en exclusiva per a FGV (Metrovalència, Tram Alacant i Tram Castelló) i els busos interurbans de la seua competència, i va relegar l’ATMV, que precisament s’havia creat per a aquestes finalitats, en què s’integra EMT València.
Finalment, FGV ingressarà 40,9 milions (un 5% del total) mentre que els consorcis de Madrid i Barcelona s’emporten el 64% del fons (258 i 240 milions respectivament) i Andalusia duplica la quantia valenciana, ja que obté 92,3 milions (el 12%).
Fonts de la Conselleria de Transports han informat que l’ATMV consta en aquests moments de sis funcionaris i 11 empleats com a personal laboral procedent de l’antiga Agència Valenciana de Mobilitat i només en despeses de personal compta amb un pressupost anual d’un milió d’euros.
La directora nomenada en el moment de la seua creació, María Pérez, va deixar el càrrec l’estiu passat quan va ser nomenada secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible.
Des de llavors, l’entitat manca de direcció. Sobre aquest tema, fonts de Transports han explicat que fins ara han tingut dificultats per a trobar el perfil desitjat per les “limitacions salarials que té la Generalitat”. A més, han afegit que “amb la pandèmia es va paralitzar la cerca” però confien que d’ací a poc “es prenga aqueixa decisió”.
No obstant això, han assegurat que “l’AMTV està funcionant a ple rendiment” i que de moment exerceix de directora la secretària autonòmica María Pérez.