Un dels projectes més polèmics que arribava a un moment decisiu de la tramitació experimentarà previsiblement un retard inesperat a causa de la crisi del coronavirus.
I és que l’Autoritat Portuària de València (APV) pretenia adjudicar en el consell d’administració d’aquest mes a la companyia TIL, filial de la naviliera MSC, l’equipament i l’explotació de la futura terminal de contenidors de l’ampliació nord del port mitjançant una concessió a 50 anys.
No obstant això, fonts pròximes a l’entitat han informat a eldiario.es que el pròxim consell d’administració se celebrarà de manera telemàtica el 3 d’abril i que, en principi, no està prevista l’adjudicació de la concessió, sinó tan sols assumptes menors vinculats a la renovació de contractes menors que s’han d’aprovar per no perjudicar tercers.
En aquesta reunió, el president de l’APV, Aurelio Martínez, podria sol·licitar als consellers la delegació de totes les competències en la seua persona mentre dure l’actual estat d’alarma.
Aquesta és una de les mesures extraordinàries que ha previst Ports de l’Estat (PE) com a conseqüència de les accions de contenció del Covid-19 decretades pel Govern d’Espanya i queden plasmades en el document ‘Recomanacions d’actuació per a les autoritats portuàries davant la crisi creada pel Covid-19 i mesures adoptades per Ports de l’Estat’.
En concret, un dels punts estableix que “en previsió que, com a conseqüència de la crisi provocada pel Covid-19, calga adoptar amb caràcter immediat mesures d’extraordinària urgència i necessitat que siguen competència del consell d’administració de l’Autoritat Portuària a tenor de les disposicions legals, Ports de l’Estat entén oportú que els consells d’administració de les autoritats portuàries, per a aquests supòsits exclusivament i només mentre romanga en vigor l’estat d’alarma decretat pel Govern de la nació (incloent-hi les pròrrogues eventuals), es puguen plantejar, si es reuneixen, delegar les seues competències en els seus presidents o presidentes”.
L’Autoritat Portuària de Castelló, en l’última reunió, ja va plantejar aquesta opció, que es va aprovar amb els únics vots en contra del representant de Compromís. Amb tot, per a aprovar-la seria prou una majoria simple del consell.
Fonts de Compromís han assegurat a aquest diari que, si es planteja aquesta mesura en el consell del 3 d’abril, el seu vot també serà contrari: “Si es poden fer els consells telemàtics i es poden votar els punts, no entenem la necessitat de delegar totes les competències en el president”.
Una ampliació que acabarà en els jutjats
L’adjudicació a TIL de la concessió de la nova terminal, una vegada es produïsca, obrirà una batalla judicial pel projecte d’ampliació del port de València.
I és que, paradoxalment, l’adjudicació es durà a terme abans que es presente el projecte definitiu dels futurs molls que haurà de construir l’Autoritat Portuària de València (APV), que està en fase de redacció, i abans que el Ministeri de Transports (abans Foment) es pronuncie sobre si és preceptiva una altra declaració d’impacte ambiental (DIA).
D’aquesta manera, serà molt complicat que finalment el projecte es puga paralitzar i, en aquest cas, la companyia adjudicatària, que invertirà al voltant de 800 milions d’euros en tota la maquinària necessària per a posar en marxa la terminal, podria exigir compensacions si es produeix un retard excessiu en el cronograma establit per a la posada en marxa de la infraestructura i, per descomptat, si arribara a descartar-se.
La realització d’una altra DIA suposaria un retard en els terminis, segons el mateix president de l’APV, Aurelio Martínez, d’un mínim de tres anys, amb la qual cosa potser, una vegada adjudicada a TIL la concessió, la companyia podria tindre arguments legals per a exigir algun tipus de compensació.
De fet, el mateix Martínez sempre ha insistit que està disposat a negociar qualsevol aspecte del projecte que no implique un retard en els terminis i menys encara una DIA, que implicaria anys de paràlisi.
Precisament, aquesta és una de les qüestions que la Comissió Ciutat-Port argumentarà per impugnar l’adjudicació de la concessió a TIL mitjançant un recurs contenciós administratiu en què, a més, sol·licitaran la paralització cautelar de tot el procés administratiu.
Segons ha explicat Montiel, l’entitat considera que “no es pot produir aquesta adjudicació sense que s’haja resolt abans si el projecte en conjunt requereix una altra DIA, entre altres coses, perquè encara no hi ha projecte”.