20 anys de l'Euromed, el succedani de l'AVE per a valencians i catalans

Aquest 16 de juny de 2017 es compleixen 20 anys del primer trajecte de l'Euromed, el tren que unia València i Barcelona amb menys temps i que per primera vegada anava a superar els 160 km/h. Però el tren que anava a ser la referència per a connectar a valencians i catalans mentre s'esperava a l'AVE ha anat decebent en la mateixa mesura que no ha parat de créixer en usuaris i rendibilitat.

En aquell 1997 el referent era l'AVE Madrid-Sevilla, amb 350 km/h, es venia aquest tren com un germà menor que podia arribar als 220 kmm/h, però que ací s'ha quedat i fins i tot ha minvat, la velocitat mitjana comercial s'ha quedat en una mitjana 107,4 km/h, menys de la meitat (i fins i tot en alguns trams no supera els 75 km/h).

El mateix ha succeït amb el temps de connexió, el temps del recorregut en 1997 s'anunciava, entre València i Barcelona, de 2 hores i 57 minuts, ara la web de Renfe ho deixa en aproximadament 3 hores i 10 minuts, este el més ràpid, uns altres més lents arriben a 3h 41 minuts. I gràcies, alguns retards i contratemps que han patit aquests trens han arribat ha suposar calvaris d'unes 6 hores.

L'Euromed pretenia trencar l'estructura radial amb la qual es dissenyaven les grans comunicacions a Espanya. Però la realitat mostra dades molt eloqüents: L'Euromed València-Barcelona, que recorre 340 km, tarda 3h i 10 m, és a dir, una mitjana de 107,4 km/h; l'AVE València-Madrid, que fa 391 km (51 quilòmetres més), tarda 1 h 38 m, quasi la meitat de temps, amb una velocitat mitjana de 239,4 km/h.

De moment aquestes xifres només tenen un àpex de millora, la frontera de finals de 2018, per a quan s'ha anunciat una retallada de 30 minuts en el trajecte gràcies a un canvi en el projecte del Corredor Mediterrani. Un canvi que encara estarà molt lluny de la comoditat de la comunicació radial a la qual encara dóna preferència l'Estat.

Usuaris i beneficis a l'alça

Malgrat el tracte rebut per aquesta línia els nombres d'explotació han sigut més que positius. Així, segons dades oficials, els ingressos s'han duplicat i els passatgers usuaris quasi també.

1998, primer any complet de servei de l'Euromed, el nombre total de passatgers va ser de 797.485, i els ingressos 19.323.140 euros. En 2016, últim any complet de xifres, el nombre de passatgers va ascendir a 1.362.539, i els ingressos 40.606.459 euros.