Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El 'caso Koldo' atrapa a Ábalos tras meses de huida
Macron dejó su Gobierno en manos de Le Pen, y ella ha decidido dejarlo caer ahora
'Aló Isabel', por Esther Palomera

El metro de València privatitza el manteniment del tramvia d’urgència per la DANA, malgrat tindre personal per a aquesta funció

El tramvia arriba a l'estació de València amb servici reduït després del pas de la DANA, a 11 de novembre de 2024, a València.

Carlos Navarro Castelló

0

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha adjudicat d’emergència “el servei de manteniment provisional dels enclavaments i els accionaments tramviaris de les línies tramviàries L4, L6 i L8 d’FGV Metrovalència, pel desbordament del barranc del Poio”, segons es desprén de la resolució a què ha tingut accés elDiario.es.

El contracte s’ha adjudicat per un termini de set mesos a la firma Electrosistemas Bach SA per import de 427.977 euros (IVA inclòs) amb l’objectiu de portar el “manteniment correctiu en cas de fallada o avaria, el subministrament d’equips i peces avariades”, així com “faenes de manteniment preventiu previstes dins dels plans de manteniment vigents en FGV”.

La mesura no ha caigut gens bé entre la vintena d’empleats de la plantilla pròpia d’FGV, que feien fins ara totes aquestes tasques en tota la xarxa de Metrovalència, tant en les línies de tramvia com en les de metro.

En la resolució, FGV argumenta que “el desbordament del barranc va arribar a inundar i a inutilitzar l’equipament, la maquinària, les eines, materials de recanvi, vehicles, i els llocs de treball dels serveis de manteniment d’instal·lacions fixes i material mòbil en el recinte del Complex Ferroviari de València sud, seu central de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, i sense els quals es fa absolutament inviable prestar el servei ferroviari”, motiu pel qual considera necessari externalitzar part del servei de manteniment.

A més, es justifica l’adjudicació del contracte a l’empresa esmentada perquè disposa “de la capacitat per a iniciar les faenes de manera immediata amb disposició de maquinària, mitjans humans qualificats i per l’experiència atribuïda en l’execució d’aquesta tipologia de faenes, compleix les solvències tècniques que se li requerisquen, i està actualment executant diferents contractes de manteniment amb FGV, és a dir, es tracta d’una empresa la solvència de la qual davant l’Administració està constatada, a més és coneixedora de les instal·lacions, aspecte que ajuda i facilita, enormement, la tasca a fer en aquests moments excepcionals”. La resolució afig que l’empresa disposa “de personal habilitat per a la realització de les diferents faenes a dur a terme” i és “propietària tecnològica dels enclavaments tramviaris objecte del servei”.

No obstant això, els empleats qüestionen tots aquests arguments: “Quan FGV externalitza un servei, mai torna a ser assumit de manera directa pels empleats públics. Encara que diguen que és un contracte de set mesos, després van concedint-se pròrrogues”.

A més, denuncien que han tingut un mes parats, “un mes en què l’empresa podria haver reposat maquinària, vehicles i eines com s’ha fet ara, que ens han activat i perquè hem pressionat”. I asseguren: “Des de divendres passat 29 de novembre estem treballant en les línies de metro amb unes furgonetes que ens han facilitat, cosa que podien haver fet fa setmanes en compte de buscar una empresa externa. A més, encara que, segons el plec, es tria aquesta empresa perquè té peces de recanvi, sabem que és FGV la que li les facilita”.

Amb tot, fonts d'FGV insistixen que es va fer un contracte d'emergència per a posar en marxa el tramvia de manera urgent després de la DANA (es va posar en servici 10 després de la riuada) ja que en aquell moment no hi havia ni material, ni ferramenta, ni vehicles perquè el personal poguera fer el manteniment i asseguren que els contractes d'emergència no són prorrogables, per la qual cosa finalitzarà als set mesos tal com està previst.

El metro torna a funcionar dimarts

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) recupera dimarts, 3 de desembre, i des de primera hora el servei de gran part de les línies de metro que circulen per València i la seua àrea metropolitana.

La reobertura del servei ha sigut possible gràcies a la instal·lació del nou post de comandament provisional en els tallers de Machado i dona continuïtat a l’obertura de les línies de tramvia, que va tindre lloc el 9 de novembre passat.

El servei de metro s’ha organitzat, en funció de les possibilitats humanes i tècniques actuals, amb un horari d’un dissabte, però amb algunes millores pel fet d’iniciar el servei més enjorn, i sense tindre previst l’horari nocturn de caps de setmana i vespres de festius.

L’oferta de servei prevista preveu prop d’un 80% de mitjana respecte dels trens habituals que circulen durant un dia laborable. Ateses les circumstàncies excepcionals de la reobertura, FGV ha decidit no permetre l’accés de patinets elèctrics i bicicletes temporalment.

La reobertura del metro comporta l’obertura dels centres d’atenció al client de Colomn, ja en servei, Xàtiva i Benimaclet. El telèfon 900 46 10 46 d’Atenció al Client de Metrovalència està ja operatiu i la informació d’horaris i serveis està disponible en metrovalencia.es, app oficial i Navilens Go.

Servei adaptat a les circumstàncies

D’aquesta manera, entren en servei amb total normalitat les 27 estacions de la Línia 3 (Aeroport-Rafelbunyol); les 18 de la Línia 5 (Aeroport-Marítim); i les 23 de la Línia 9 (Riba-roja de Túria- Alboraia Peris Aragó).

La Línia 1 iniciarà el seu recorregut habitual a Bétera amb destinació final en l’estació de Plaça d’Espanya, amb 16 estacions operatives i 24 fora de servei, les que corresponen en aquest últim cas des de Jesús fins a Castelló.

La Línia 2 unirà inicialment Paterna i Plaça d’Espanya, amb 11 estacions en servei, ja que per motius de les obres que es duen a terme en el nou baixador de la Font del Barranc, situat en el polígon industrial Font del Gerro, no és possible la circulació de trens fins a Llíria, almenys fins abans de Nadal, cosa que completaria la tercera fase. Per tant, hi haurà 13 parades de la zona nord des de Santa Rita a Llíria sense connexió, així com 9 més en el tram sud des de Jesús fins a Torrent Avinguda.

Per part seua, la Línia 7 serà l’única que arribarà fins a Sant Isidre des del Marítim, amb 11 estacions amb circulacions i 5 fora de servei, entre València Sud i Torrent Avinguda, la seua destinació final abans de les inundacions.

Servei alternatiu d’autobús

La posada en servei de tres línies completes i tres de parcials de metro comporta la reorganització del servei d’autobusos, que fins ara han substituït els trajectes de Metrovalència.

D’aquesta manera, s’eliminen 13 rutes, quatre de la línia Bétera-València, dues de línia Rafelbunyol-València, cinc de les línies Riba-roja i Aeroport-València i dues de la línia entre Paterna i València.

No obstant això, es mantenen 12 rutes d’autobús, en concret, quatre entre Llíria i Paterna: Llíria-Benaguasil/Llíria-València/L’Eliana-València/La Canyada-Paterna; quatre de la línia Torrent Av.-València: Paiporta-València/Picanya-València/Torrent-València/Torrent-Picanya-Paiporta; i quatre de Castelló-València: Picassent-Alcàsser-Silla-València/Alginet-València/Carlet-València/Massalavés-Alberic-Castelló-València.

Noves obertures el 2025

Al començament del 2025 i una vegada en servei part dels tallers i les vies auxiliars de València Sud, les circulacions de les línies 1, 2 i 7 arribaran fins a aquesta estació, on es condicionarà un gran intercanviador amb les línies d’autobús que donen servei a les poblacions de l’Horta Sud i la Ribera, que temporalment no disposen de servei de Metrovalència.

Posteriorment, es recuperarà el servei dels trams de les línies 1, 2 i 7 afectats i que actualment estan en procés de reconstrucció.

Etiquetas
stats