Anar a comprar no és només anar a comprar. És passejar sense rumb pels carrers de pobles i ciutats, gaudir del sol a la cara, parlar amb el botiguer que sempre recorda el teu nom, enamorar-se perdudament d’un vestit en un aparador i entrar a emprovar-se’l, remenar, buscar, trobar. Sota el lema El comerç t’espera, la Generalitat de Catalunya ha engegat una nova campanya institucional per promoure el comerç urbà i de proximitat, que realça els valors de l’experiència de compra tradicional.
El comerç electrònic es va disparar arran de la pandèmia de la COVID i des d’aquell moment moltes persones opten per comprar amb comoditat fent un sol clic a l’ordinador sense sortir de casa. Per dinamitzar el comerç urbà i de proximitat, ara que s’apropen les festes nadalenques, la Direcció General de Comerç, i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), adscrits al Departament d’Empresa i Treball, impulsen aquesta campanya protagonitzada per persones que es diverteixen comprant pels carrers i establiments de la ciutat.
La campanya s’articula a través de diferents formats i suports de comunicació tant gràfics, audiovisuals, com digitals, i estarà present a la televisió, a la premsa escrita, a ràdio, a mitjans digitals i exteriors.
15 milions d'euros per a la transformació digital
A més, per tal d’impulsar i modernitzar el sector comercial, el departament d’Empresa i Treball, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda, ha concedit subvencions de 15 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation, per a la transformació digital. Els destinataris han estat persones autònomes, petites i mitjanes empreses titulars d’un establiment de comerç al detall i entitats associatives de comerç i associacions de mercats municipals sedentaris i no sedentaris.
Un 85% dels ajuts s’han concedit directament a empreses del sector i la resta, el 10%, a entitats i associacions comercials. Cada beneficiari ha pogut rebre una aportació única de fins al 80% de les despeses subvencionables, amb un màxim de 75.000 euros i una inversió mínima de 2.000 euros. En l’àmbit de les empreses de comerç, s’han finançat projectes de noves tecnologies enfocats a la millora de l’estratègia comercial en línia i de comunicació; del model de negoci i de l’experiència de compra; de la ciberseguretat; transformació del punt de venda per evitar cues i aglomeracions; i accions vinculades a la sostenibilitat i a l’economia circular, com ara la disminució del consum d’envasos i embalatge, per exemple.
Pel que fa a les entitats i associacions de comerç, les ajudes s’han dirigit a millorar l’atenció i relació i coneixement dels consumidors i la seva fidelització mitjançant l’ús de noves tecnologies, tècniques d’analítica avançada, l’impuls de canals digitals o solucions de ciberseguretat, entre d’altres.
9 milions d'euros per al comerç, l’artesania i la moda
D’altra banda, el Govern de la Generalitat ha destinat enguany nou milions d’euros a promoure la competitivitat i la innovació del teixit comercial i donar suport a les empreses i professionals del sector de la moda i l’artesania. La injecció econòmica vol donar una empenta al sector per encarar els reptes de futur: fomentar la competitivitat del comerç català; la internacionalització de les marques catalanes de moda; la comercialització dels seus productes; la promoció de la sostenibilitat i la tecnologia aplicada a la indústria de la moda (fash-tech); i l’impuls del sector artesanal.
Entre les subvencions han destacat, per exemple, les destinades al manteniment i preservació dels comerços amb valor històric o als establiments emblemàtics. S’hi han pogut acollir tots aquells establiments comercials que han exercit l’activitat, inclosa la de caràcter artesanal, durant més de cent anys en un mateix local o indret, i que s’han dedicat a la venda de productes artesanals, tradicionals o singulars. D’altra banda, també s’han donat ajudes per a l’obertura de comerços i per a la reforma i millora d’establiments i de parades de mercats sedentaris i no sedentaris. Aquest programa pretén dinamitzar el comerç mitjançant la recuperació de locals buits situats a la trama urbana consolidada del municipi, o al nucli històric i els seus eixamples.
El paquet de subvencions també ha tingut una línia destinada a reforçar el teixit associatiu comercial. En aquest sentit, s’han ofert programes de suport a les entitats més representatives del sector comercial i per enfortir el model associatiu, així com dotar d’eines més innovadores a gremis, cooperatives o centrals de compra.