Outono Códax, o festival dos tolos do soul rock primixenio
Nos bares sempre naceron grandes ideas no mundo da música e a historia do Festival Outono Códax non é unha excepción. Xa no ano 2010, o promotor cultural Fran Villasenín e algúns dos seus amigos máis novos, todos tolos pola música, estaban charlando e soñando en voz alta en Santiago sobre o xenial que sería poder achegar á cidade a grandes intérpretes de soul e rock Anos 50 e 60 que aínda estaban activos, aínda que moitos deles non vivían momentos moi boiantes Dito e feito, ao ano seguinte fíxose realidade un festival que este ano celebra a súa décimo terceira edición e que se converteu nun referente dentro e fóra de Galicia da música. seguidores con ecos dos primeiros tempos de estilos musicais que se consolidarían na segunda metade do século XX como o rock e o soul.
Fran Reixa, como é coñecido no panorama musical santiagués, explica que naquela primeira edición de 2011 as cousas parecían ir mal cando Nick Curran, que tiña previsto ser titular, non puido asistir xa que estaba enfermo do cancro que acabaría. a súa vida o ano seguinte. Pero no seu lugar acudiu ao acto a cantante Maxine Brown, unha desas divas da escena soul escurecida pola enorme figura de Aretha Franklin pero que colaborara con grandes artistas como Otis Redding, Sam Cooke ou Ray Charles. “Deu un gran concerto e vendemos todas as entradas. Ese foi o comezo dun soño feito realidade que ao longo destes anos permitiu achegar a Galicia e coñecer en persoa verdadeiras lendas do rock, o soul e o blues”, explica Fran.
Desde entón, moita auga correu e artistas tan destacados como Lala Brooks (cantante de The Crystals), Tommy Hunt (The Flamingos), Judith Gray ou The Pretty Things pasaron polos escenarios do festival e, ademais, puideron coñecer Santiago e Galicia porque a filosofía do evento é conseguir unha certa implicación dos músicos para que saiban onde chegaron a tocar e non sexa un concerto máis. Ademais, en varias ocasións os artistas que actuaron no festival estiveron acompañados por músicos locais cos que mesmo estableceron unha relación profesional que posteriormente continuou.
Entre as innumerables historias suculentas que aconteceron estes anos, Fran lembra, por exemplo, unha excursión a Fisterra con Lala Brooks que contaba anécdotas de cando tiña quince anos e podía ver a Frank Sinatra interactuando con personaxes da mafia ou cando Maxine Marrón Gardou todo o diñeiro (en dólares) que ía recibir pola súa actuación entre os seus calcetíns e saíu ao escenario con esa gran cantidade de diñeiro agochada. “Hai que ter en conta que estes artistas foron enganados moitas veces e non se fían de ninguén, por iso decidiron non deixar o diñeiro no hotel e gardalo onde estaba máis seguro”, sinala divertida a promotora.
Co paso dos anos o festival tivo que evolucionar en canto ao cartel que presenta xa que a maioría das vellas glorias do soul, o blues e o rock dos anos 50 e 60 xa morreron ou son anciáns que apenas poden subir ao escenario, como pasou a hai uns anos a Naomi Shelton, falecida hai un par de anos, que actuou en Santiago en 2015 sostendo o micrófono porque xa apenas podía levantarse. Dende o inicio do festival pero aínda máis nos últimos anos, o cartel está formado por bandas que seguen apostando por estilos vencellados aos inicios do rock ou por artistas que lle dan un toque máis moderno ao soul, blues ou funk. Pokey Lafarge, Nick Waterhouse e Nikki Hill, que forman parte da formación deste ano, son o mellor exemplo diso.
Outono tamén en Madrid
Nesta edición, o festival tamén ten programado por primeira vez un par de concertos en Madrid, co fin de promocionarse fóra de Galicia, aínda que o certo é que o evento xa é bastante coñecido noutros puntos de España e, como Fran Reixa indica, Cada vez chegan máis persoas doutras partes da Península. “Ofrecemos moito máis que música porque tamén organizamos presentacións de libros, proxeccións de documentais e películas musicais, catas de viños e DJ sets despois dos concertos. ”Quen veña ao festival pode gozar duns días de inmersión musical total“.
Este ano, por exemplo, antes do tan esperado concerto de Nick Waterhouse haberá un programa en directo de Radio 3, conducido polo presentador Diego RJ de El Sótano. “É unha oportunidade máis para dar a coñecer o festival e lembrar o que se facía nos anos 50 e 60 na radio dos Estados Unidos cando se retransmitían en directo este tipo de eventos”, di Fran.
A pesar destas presentacións fóra de Santiago (hai uns anos tamén se facían actuacións en Asturias), Fran Reixa ten claro que se trata dun festival para Galicia e que así se seguirá facendo nas vindeiras edicións. Xa o ano pasado Outono tivo un fillo pequeno, HolaNola, outro festival no que Fran está implicado e que une Galicia con Nova Orleans e con música doutras partes de España. Ambos festivais colaboran entre si e, por exemplo, o ano pasado estivo en Outono o gran xefe indio Monk Boudroux, referente cultural e social en Nova Orleans. “Foi emocionante ver o nervioso que estaba antes da súa actuación en Santiago para a que estreou un traxe indio moi especial que acabou de coser no seu hotel os días previos ao concerto. Son momentos impagables para os locos da música coma nós”, di Fran Reixa.
Santiago conta na actualidade con varios festivais (a Outono e HolaNola, hai que engadir WOS) cunha programación exquisita que non se atopa noutros puntos de España nin sequera de Europa. Trátase dun tipo de evento musical que marca distancias co modelo de macrofestival que parece impoñerse ultimamente e no que o marketing e o mainstream acaban impoñéndose no que se supón que é máis importante, a música.
0