“En contextos llatinoamericans o africans, les ONG són un braç més del colonialisme”

La seva creació és inseparable de l'activisme. Investiga i qüestiona el sistema de control migratori de la Unió Europea, però també el discurs polític i mediàtic en relació amb les persones migrants. Daniela Ortiz és una artista peruana que resideix a Barcelona i està cansada d'haver de donar explicacions de per què està aquí.

Aquest dimecres s'anava a desallotjar l'Espai de l'Immigrant del Raval, un dels llocs de Barcelona on, segons Ortiz, es desenvolupen activitats de vital importància per a les persones migrants. Jaume Asens, Tinent d'Alcalde de l'ajuntament de Barcelona, ha expressat la seva satisfacció per la pròrroga del desallotjament, recordant que l'Espai és un “projecte valuós per a la ciutat”. Ortiz ha recordat que molts desallotjaments es produeixen a l'agost perquè així és més difícil mobilitzar a la població perquè ofereixi resistència. Mentrestant, la ciutat s'enfronta a altres problemàtiques que afecten directament a la població migrant. És el cas de la controvèrsia al voltant del tancament del Centre d'Internament d'Immigrants (CIE) o la divisió d'opinions en relació a la venda ambulant.

L'ajuntament de Barcelona està realitzant algunes polítiques directament relacionades amb els drets dels migrants. Arribaran enlloc?

Jo el que sempre plantejo als grups no majoritaris d'esquerra és que el camí per arribar a les grans coses com tancar el Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) està ple de petits passos. Em sembla molt bé que diguin que volen tancar el CIE, però també em sembla molt hipòcrita que hi hagi polítiques de canvi que ells podrien fer d'un dia per a un altre i no les facin.

Per exemple?

Hi ha molts espais de poder. Un d'ells és la venda ambulant. És insultant que l'ajuntament que pretén tancar el CIE doni suport a la policia en operatius que impliquen demanar els papers a aquestes persones que estan en situació irregular. Tota la qüestió de la venda ambulant ha estat envoltada d'una campanya publicitària per part d'algunes associacions de veïns que empraven arguments netament racistes. Una federació de comerciants argumentava que no s'anava a asseure en la primera taula de diàleg perquè les persones del Sindicat Popular de Venedors Ambulants eren immigrants il·legals i no els consideraven un subjecte legítim per negociar. L'Ajuntament va respectar aquest argument i va recollir les seves demandes.

Té dret a vot?

No, a Espanya parlen de democràcia però jo fa nou anys que visc aquí i com a molt puc votar en les eleccions municipals.

I si pogués votar en les properes eleccions generals?

A Perú sempre funciona la lògica de el “mal menor” però, veient la deriva de Podem, possiblement m'abstindria. No obstant això, el meu dret a vot sempre ho plantejo com un canvi i no com una reivindicació personal. Crec que el fet que no tinguem dret a vot facilita molt el discurs racista i xenòfob. Fa que hi hagi discurs sobre nosaltres però no cap a nosaltres.

El ciutadà europeu decideix sobre els drets de la persona migrant?

Quan es parla del tema migrant es parla d'oferir a ciutadans de ple dret polítiques en relació als migrants, però mai ens parlen a nosaltres. Per part de l'esquerra blanca sempre es parla de drets humans per als immigrants i refugiats i drets civils i polítics per als ciutadans. Per què per a nosaltres drets humans i per a vostès tots els altres? Sembla que tot es redueixi al dret al fet que no et matin. Són pocs els col·lectius que no redueixen el seu discurs sobre els migrants als drets humans.

Hi ha algun d'aquests col·lectius que li generi més confiança?

En l'àmbit català, jo personalment confio més en la CUP. Crec que la posició que tenen respecte al tema de les polítiques de control migratori és més radical que la que es limita als drets humans. A més des de la CUP crec que s'entén la identitat com alguna cosa no necessàriament negatiu, no com partits com En Comú Podem o Podem, on hi ha una negativa a parlar de la identitat. Es tracta d'una esquerra blanca universalista que creu que ser europeu no és una identitat. Tanmateix, crec que la CUP hauria de treballar algunes coses.

Sol esmentar l'exigència de la llengua catalana per aconseguir el permís de residència...

Sí, és una trava burocràtica per a les persones migrants. No és un “aprèn la llengua i sigues part de nosaltres”, sinó un “aprèn la llengua o no podràs renovar el teu permís de residència”. Grups del parlament català com a ICV, ERC o la CUP podrien tenir poder per canviar això.

Sempre qualifiques aquests partits d'“esquerra”, però “blanca”...

És una noció que existeix des de fa molts anys. Hi ha molt escrit sobre la perspectiva gairebé procolonialista de Marx. Aquest discurs de “treballadors del món, cal unir-se”... És molt difícil que s'uneixi un camperol a Perú amb un treballador de la SEAT a Espanya perquè les seves condicions de vida i opressions són completament diferents. Ni tan sols des d'un punt de vista marxista s'entenen els migrants com a part de la classe treballadora, quan la Llei d'Estrangeria és una eina per crear una classe treballadora molt més precària.

Els migrants es conceben com un “problema” també des de l'esquerra?

Vicenç Navarro, que ha fet el programa econòmic de Podem, defensa que qui paga el cost de la integració de la població migrant és la classe treballadora i per aquest motiu és vist per ells com quelcom negatiu. 

Jo visc aquí des de fa nou anys, pagant impostos i treballant, i encara estic sota la Llei d'Estrangeria. Que calculi Navarro quants diners es queda Hisenda i la Seguretat Social de treballadors migrants als quals se'ls retira el permís de residència i no tenen dret a res més que a una deportació. Que calculi quants diners s'ha quedat l'estat espanyol de gent deportada, o de quants impostos paguem relacionats amb coses a les quals no tenim dret.

Tampoc es va sentir identificada amb el 15M.

Quan dic que en els reclams del 15M no existia res relacionat amb el sistema de control migratori, la gent sempre em respon: “Bé, però a l'acampada hi havia una carpa”. Sí, hi havia una carpa segur en algun lloc i algú esmentaria el tema però com pot ser que havent-hi 40.000 desapareguts a les fronteres d'Europa, 300 CIEs, un sistema brutal de deportació d'immigrants, no hi hagi en el 15M una veritable denúncia d'aquesta violència?

El tema dels refugiats ha aconseguit posar en relleu aquestes qüestions?

Em sembla com massa tard. Amb 40 mil morts a sobre et poses a parlar de refugiats? En relació als refugiats, cal dir que només tenen protecció internacional, i no asil, i que estan encara més controlats que els migrants. L'empresa Conceptivity, que fa un sistema de control a través d'empremtes dactilars per evitar que les persones refugiades arribin als països del nord, va rebre uns 40 milions d'euros.

És un negoci per a aquestes empreses?

Per a la constitució del sistema Eurosur, van ser uns cinc anys de beques on lobbies com l'European Organization for Security organitzava esdeveniments als quals hi acudien la gent de la comissió europea, les empreses implicades i Frontex, que és la frontissa de tot aquest tema. I després estan les ONG. Gran part dels diners per atendre als refugiats l'hi han donat a Creu Roja i a ACNUR, que són còmplices directes del sistema de control migratori.

En quin sentit?

La Creu Roja treballa al CIE i ACNUR passa informació a Frontex de forma directa des de fa anys. Jo he vist a gent d'aquesta ONG entrant en les oficines de Frontex per treballar allà diàriament. Es tracta d'una indústria dels drets humans. ACNUR, Creu Roja, Càritas o Amnistia Internacional col·laboren directament amb el sistema de control migratori per realitzar un rentat d'imatge de Frontex. D'altra banda, fan una utilització de la població refugiada-migrant racializada on es genera una imatge d'inferioritat.

La publicitat que podem veure a la televisió o al metro, per exemple?

Sí, sempre situen al ciutadà blanc com a subjecte del canvi, “tot depèn de tu” i l'altre és un subjecte passiu. Les propagandes de nens que mostren al ciutadà que ell té tot el poder per canviar el futur d'aquesta persona... Hi ha una espècie de delegació mitjançant un pagament de la culpa del ciutadà europeu. En els contextos africans o llatinoamericans, les ONG són un braç més del colonialisme. Aquí, no obstant això, sempre s'ha vist ben tot això de la cooperació...

Entén la cooperació com quelcom negatiu?

Em fa riure quan parlen de la cooperació, perquè no es tracta que estiguem bé als nostres països perquè així no vindrem aquí, es tracta que nosaltres tinguem dret a la lliure circulació. En un món globalitzat com l'actual, això genera diners. Hi ha un monopoli de l'economia que es genera a través de la mobilitat. Així que, en comptes de venir amb cooperacions, lluita perquè tinguem el mateix dret que els europeus a moure'ns. De vegades, alguns creuen que pel fet de ser d'esquerres ja no són racistes i no és així.

L'esquerra europea assumirà algun dia les demandes de les persones migrants?

Pot ser una aliada, però no crec que solucioni els nostres problemes. Ni vull. Volem reivindicar-nos a nosaltres com a subjecte polític i buscar les nostres pròpies solucions. A les zones de la frontera entre Grècia i Turquia, per exemple, està començant a haver-hi una resistència que no es reconeix com a tal. No sé quantes vegades han cremat Centres d'Internament d'Immigrants a Itàlia o s'han fet accions de resistència contra processos de deportació... totes aquestes són formes de resistència política organitzada, però no s'entenen com a tal. En canvi, l'activista blanc que va a Lesbos si que apareix com el gran revolucionari. Hi ha un hiperreconeixement tant a nivell social com institucional de tot el que es fa amb el tema migrant. Moltes vegades em produeix vergonya aliena.