“La frontera tendeix a expandir-se: explosiona en subcontractes en tercers països i implosiona en fronteres interiors, en dispositius de control, en detencions i desaparicions...” Aquesta és la tesi principal en què es basa la 16a edició de la mostra OVNI que se celebra aquesta setmana al CCCB. OVNI, Observatori de Vídeo No Identificat, és un projecte en marxa des del 1993, amb l'objectiu d'utilitzar “el vídeo per reflexionar sobre els somnis i malsons de la nostra època des del documental independent, la videocreació o l'arqueologia mediàtica”, explica Abu Ali, un dels seus impulsors.
En l'edició d'enguany han apostat per parlar de la frontera, un element habitual en diverses edicions i que ara es torna central, per ser el tema de la mostra i per ser entesa com a centre. “Volíem reflexionar sobre la frontera i el fenomen de la migració intentant sortir del culebrón del moment, de la part macabra, la notícia, i intentar aprofundir sobre el tema i veure el que està en joc”, explica Ali. Per això no només projectaran creacions de vídeo, sinó que, com diu l'impulsor d'OVNI, “cal parlar molt, així que parlarem”.
Per parlar sobre fronteres comptaran amb la presència del sociòleg portuguès Boaventura de Sousa Santos o Houria Bouteldja, feminista islàmica i fundadora del partit decolonial dels Indígenes de la República a França, però també amb col·lectius que treballen la qüestió des de Barcelona. És el cas del Sindicat Popular de Venedors Ambulants o el col·lectiu Tras la Manta, que els dóna suport. “Tenen la mateixa presència i els posem tots en el mateix nivell de diàleg, inclús a nivell de retribució econòmica”, explica Ali.
OVNI destaca “tres oblits decisius” respecte al tema de la migració. “El primer és l'oblit colonial, no adonar-se que tota aquesta part central del sistema no ha parat des de 1462 d'ocupar, de practicar genocidis, i que això s'ha hagut de justificar amb una creació de pensament”, diu Ali. En segon lloc, critiquen que es limiti qualsevol reflexió sobre la migració a l’aspecte polític, policial, econòmic, demogràfic i humanitari. “En canvi en molt poques ocasions se'n parla en termes de flux de coneixement i de sabers dels que estem molt necessitats”, apunta el membre d'OVNI. La tercera passa per l'etiqueta “immigrant”: “quan etiquetem una persona com un migrant, oblidem el fonamental: que és una persona, el tanquem en una presó de paraules”, lamenta.
Ali alerta dels perills vinculats a la centralitat que guanyen les fronteres. Per això recorda la intervenció d'un senegalès en una edició anterior d'OVNI: “us penseu que això acabarà amb nosaltres, que tanquen a uns negres, però quan això passa, històricament, és que tots estem en perill”.
“La frontera tendeix a expandir-se: explosiona en subcontractes en tercers països i implosiona en fronteres interiors, en dispositius de control, en detencions i desaparicions...” Aquesta és la tesi principal en què es basa la 16a edició de la mostra OVNI que se celebra aquesta setmana al CCCB. OVNI, Observatori de Vídeo No Identificat, és un projecte en marxa des del 1993, amb l'objectiu d'utilitzar “el vídeo per reflexionar sobre els somnis i malsons de la nostra època des del documental independent, la videocreació o l'arqueologia mediàtica”, explica Abu Ali, un dels seus impulsors.
En l'edició d'enguany han apostat per parlar de la frontera, un element habitual en diverses edicions i que ara es torna central, per ser el tema de la mostra i per ser entesa com a centre. “Volíem reflexionar sobre la frontera i el fenomen de la migració intentant sortir del culebrón del moment, de la part macabra, la notícia, i intentar aprofundir sobre el tema i veure el que està en joc”, explica Ali. Per això no només projectaran creacions de vídeo, sinó que, com diu l'impulsor d'OVNI, “cal parlar molt, així que parlarem”.