Comunitat Valenciana Opinión y blogs

Sobre este blog

La població lectora no ha parat de créixer en els últims deu anys

Laura Julián

València —
27 de mayo de 2021 19:02 h

0

Les pràctiques lectores valencianes no han parat créixer en els últims deu anys. Aquesta és la principal conclusió de l'enquesta anual sobre Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a la Comunitat Valenciana en 2020, encarregada per FULL, Fundació pel Llibre i la Lectura, per conéixer el volum de població lectora. L'estudi, que ha estat presentat en un acte dirigit per Jesús Figuerola, revela que el 96'3% dels enquestats diu que llig, com a mínim, una vegada al trimestre, en qualsevol format o suport, siga imprés o digital; siguen llibres, diaris i revistes o pàgines web i xarxes socials. Un percentatge que ha augmentat 7'2 punts des de 2010.

L'enquesta, realitzada a 1.224 persones, també destaca l'augment de lectors de llibres. Aquesta pràctica ha crescut 9'9 punts percentuals entre 2010 (59'1%) i 2020 (69%), gràcies esencialment a la lectura de llibres per oci. Segons el baròmetre, la lectura de diaris en 2020 -almenys una vegada al trimestre- es manté entorn del 72% i creix el percentatge de lectors i lectores de pàgines web, blogs i xarxes, que es situen en el 59% i el 51%, respectivament. La mala notícia arriba amb la lectura de revistes i còmics, que ha disminuït deu punts i 2'4 punts, respectivament, en l'última dècada (44% en 2010, 34% en 2020; 11'7% en 2010 i 9'3% en 2020).

Quant a la tendència de compra de llibres, l'estudi de FULL afirma que el 63% de les persones entrevistades diu haver comprat algun llibre al llarg de l'any. “El 31% ha sigut soci de biblioteques en 2020, tot i que aquest any hi ha disminuït l'assistència a conseqüència de les restriccions per la pandèmia”, afirma l'estudi.

El secretari de FULL, Fundació pel Llibre i la Lectura, Manel Romero, explica que aquest augment dels hàbits lectors situa als valencians “pràcticament per damunt de la mitjana espanyola”, que compta amb un 68'8% de lectors de llibres i un 73% de lectors de diaris. “Sempre havíem estat per baix”, afirma Manel Romero. Així doncs, aquest estudi “refrenda” el Pla de Foment del Llibre i la Lectura. La Comunitat Valenciana va haver d'esperar fins l'any 2017 per dur a terme el primer pla de foment lector, una absència que provocava un treball a cegues, des de la intuïció.

Des de 1999 hasta 2011, a petición de la Dirección General del Llibre, Arxius i Biblioteques de la Conselleria de Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, es va dur a terme anualment aquesta enquesta. Després d'una aturada de set anys, FULL va reprendre l'estudi per “tenir dades actualitzades i poder aprofundir en els hàbits de lectura i compra de llibres a la Comunitat Valenciana”. Les xifres corresponents a eixos anys de paró es tomen dels resultats obtinguts de l'estudi nacional. “La línia de tendència comença en 2010; en l'espai de 2011 a 2017 es produeix el major creixement, tot i que en el període de 2017 a 2020 el creixement és constant”, explica el secretari de FULL.

Variables sociodemogràfiques i lectura en valencià

L'enquesta, presentada aquest 27 de maig, també recull altres variables com el sexe, l'edat o la llengua. Tal com va explicar durant l'acte el catedràtic en Sociologia, Antonio Ariño, les dones destaquen en la lectura de revistes (41% davant del 27%) i llibres (71% davant del 64%), mentre que els homes ho fan en la lectura de diaris (79% davant del 67%), còmics (14% davant del 4%) i pàgines web i blogs (65% davant del 53%). Mentre que en la utilització de xarxes socials no s'hi registren diferències significatives. Apareixen de nou les diferències en el percentatge de dones que llig per oci, 68% davant del 61% dels homes, així com el dels homes que lligen per raons professionals, 26% davant del 21%.

Pel que fa a l'edat, el percentatge de lectors descendeix segons augmenta l'edat (a excepció de premsa i revistes); el descens és molt més pronunciat entre els lectors i lectores de continguts en Internet (pàgines web, blogs, fòrum i xarxes socials).

Per altra banda, la variable “més determinant” és el nivell d'estudis. Amb l'excepció de les revistes, s'hi observa una relació directa entre el nivell d'estudis finalitzats i la ràtio de lectors i lectores en els diferents mitjans, especialment en la lectura de llibres, diaris i continguts en Internet. “Aquesta lògica de la incidència del capital escolar s’esdevé també en la població lectora en valencià i en aquella que preferiria llegir en aquesta llengua, tant pel que fa a la població que llig per oci com la que ho fa per estudis, en la població de lectura freqüent i en el nombre mitjà de llibres llegits a l’any”, raona Ariño.

En aquest sentit, el baròmetre indica que únicament el 2'9% de la població llig habitualment en valencià. Addicionalment, el 44% llig llibres en valencià ocasionalment; en total el 46'9% llig habitualment o ocasionalment en valencià. També desvela què es prefereix llegir en valencià; el 7'4% en el cas de la premsa; el 7'2% per a les revistes i el 5'7% si llig en Internet.  

Les pràctiques lectores valencianes no han parat créixer en els últims deu anys. Aquesta és la principal conclusió de l'enquesta anual sobre Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a la Comunitat Valenciana en 2020, encarregada per FULL, Fundació pel Llibre i la Lectura, per conéixer el volum de població lectora. L'estudi, que ha estat presentat en un acte dirigit per Jesús Figuerola, revela que el 96'3% dels enquestats diu que llig, com a mínim, una vegada al trimestre, en qualsevol format o suport, siga imprés o digital; siguen llibres, diaris i revistes o pàgines web i xarxes socials. Un percentatge que ha augmentat 7'2 punts des de 2010.

L'enquesta, realitzada a 1.224 persones, també destaca l'augment de lectors de llibres. Aquesta pràctica ha crescut 9'9 punts percentuals entre 2010 (59'1%) i 2020 (69%), gràcies esencialment a la lectura de llibres per oci. Segons el baròmetre, la lectura de diaris en 2020 -almenys una vegada al trimestre- es manté entorn del 72% i creix el percentatge de lectors i lectores de pàgines web, blogs i xarxes, que es situen en el 59% i el 51%, respectivament. La mala notícia arriba amb la lectura de revistes i còmics, que ha disminuït deu punts i 2'4 punts, respectivament, en l'última dècada (44% en 2010, 34% en 2020; 11'7% en 2010 i 9'3% en 2020).