Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Generalitat Valenciana només ha construït 187 habitatges públics de més de 2.000 compromesos amb el Govern central

Habitatges en obres a València.

Laura Martínez

0

El Govern valencià té més d'una quarta part dels habitatges públics compromesos amb fons estatals sense licitar. L'Executiu autonòmic i el Ministeri d'Habitatge han subscrit acords des del 2022, en el marc del Pla de Recuperació i Resiliència, per a la construcció de 2.184 habitatges cofinançats entre les dues administracions, amb un pressupost de 98 milions d'euros, dels quals a penes s'ha materialitzat una promoció. Es tracta dels 184 habitatges de la pedania de la Torre, a València, que a més van haver de ser reparats a conseqüència de la DANA.

L'Executiu que dirigeix Carlos Mazón, que va fer de l'habitatge públic un pilar de promoció en la legislatura, té pendent la construcció d'un miler d'habitatges, com ja va avançar elDiario.es amb informació procedent d'una resposta parlamentària. Mazón es va comprometre a construir aquesta legislatura 10.000 nous immobles a la Comunitat Valenciana, reciclant el pla d'habitatge de l'anterior Executiu. Al marge d'aquests 1.200 habitatges, que ja van quedar adjudicats per l'Executiu del Pacte del Botànic, el Govern autonòmic té un retard sever en l'adjudicació i la licitació de les obres, amb processos que queden deserts. L'estiu passat va quedar sense cobrir un concurs de més de 700 vivendes socials, encara que després de diverses pròrrogues la constructora Culmia va aconseguir l'adjudicació de 169 immobles.

Segons les dades consultades per elDiario.es, la Generalitat encara té 552 habitatges que han quedat deserts en els procediments públics, que impliquen la paralització de 25 milions d'euros d'ajudes estatals, i 152 habitatges sense licitar. De 32 milions d'euros que queden sense executar del pla d'habitatge, 25 depenen de la Generalitat Valenciana. Les promocions desertes són aquelles en què els promotors privats participaven.

Els acords subscrits el darrer lustre amb el Ministeri d'Habitatge impliquen l'edificació d'immobles destinats a lloguer social, aquell al qual opten els col·lectius més vulnerables. Es tracta d'accions clau per pal·liar la crisi d'accés a l'habitatge, en un context en què els preus i la pressió demogràfica no deixen de pujar. En concret, els habitatges que no han aconseguit cobertura se situen en parcel·les públiques a les localitats de Xàbia, la Vila Joiosa, Castelló de la Plana, Benifaió, el Puig de Santa Maria, Sagunt i València; municipis amb una elevada pressió sobre els preus.

En paral·lel, l'Ajuntament de València ha hagut de tornar una subvenció vinculada al Pla Estatal d'Habitatge, de gairebé mig milió d'euros, per no executar-lo. El 2023 el consistori va rebre 1,6 milions d'euros de la Generalitat Valenciana, procedents del Govern central, destinats proporcionar solucions habitacionals immediates a col·lectius vulnerables com a víctimes de violència de gènere, persones desnonades del seu habitatge habitual o persones sense llar. LAjuntament haurà de tornar 469.448 euros per no haver justificat lexecució de part de l'ajuda.

Etiquetas
He visto un error
stats