L’Ajuntament de València assegura que farà complir la llei davant l’inici de les obres de l’edifici d’oficines de Boluda sense llicència

L’Ajuntament de València posarà la lupa en les obres que desenvolupa Boluda Corporación Marítima en uns terrenys annexos als de la seua seu actual, situada al costat de la terminal de passatgers del port de València, en el passeig de Caro.
En concret, es tracta d’un edifici d’oficines de 13 altures i d’un aparcament contigu de 100 places, les faenes prèvies del qual van arrancar fa setmanes, però que, tal com ha avançat elDiario.es, encara no tenen la llicència pertinent d’obres i activitats concedida.
La companyia del navilier i president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, va obtindre una concessió de 35 anys en els terrenys en què es desenvolupen les obres, atorgada per l’Autoritat Portuària de València (APV), organisme del qual és conseller, després d’una polèmica permuta que va ser investigada en els tribunals, però la legalitat de la qual finalment van avalar.
Després de conéixer la informació publicada per aquest diari, tant Compromís com el PSPV van portar l’assumpte a la Comissió d’Urbanisme municipal que es va esdevenir dimecres i van preguntar al regidor responsable, Juan Giner, per la situació d’aquest projecte.
En aquest sentit, Giner va assegurar que aquesta obra haurà de complir tota la normativa urbanística, igual que qualsevol altra obra en sòl municipal, privat o de concessió del port com és el cas.

Per part seua, la portaveu de Compromís, Papi Robles, va denunciar que veuen aquest episodi “com un fet molt preocupant” i va denunciar que el Govern municipal està “plegat als interessos dels poderosos”. Robles va lamentar que “mentre la ciutadania pateix traves i burocràcia per a fer qualsevol tràmit amb l’Administració, a alguns se’ls obrin totes les portes; una vegada més, el poder econòmic marca el ritme, i Catalá només actua com a comparsa”. La portaveu municipal de la coalició valencianista es va mostrar preocupada “per la falta de transparència i control del Govern municipal, amb una ombra de permissivitat que recorda velles pràctiques que ja hauríem d’haver superat”.
A més, Robles es va mostrar preocupada per l’explicació del PP a les seues preguntes sobre el cas: “Si el govern s’ha assabentat per la premsa –com ens han dit– de l’inici d’unes obres tan importants com les d’un edifici de 13 altures en el port, és motiu d’inquietud en qüestions com la seguretat, la planificació urbanística i el model de ciutat. Si el Govern no controla ni se n’assabenta, significa que qualsevol pot alçar una torre al marge de l’Ajuntament?”.
Per part seua, segons el portaveu socialista, Borja Sanjuán, “el Partit Popular no pot pretendre que l’Ajuntament tinga vips amb qui es pot ser més flexible en les normes o mirar cap a un altre costat, quan es comença una obra sense llicència i després la resta dels veïns i veïnes a qui s’aplica estrictament la normativa; té l’obligació d’actuar i exigir el mateix que exigeix a qualsevol altre”. Per a Sanjuán, “aquesta València de cognoms i privilegis no sols no pot existir, com va existir anteriorment amb el PP, sinó que no ha d’existir ni paréixer que existisca; han d’aclarir ràpidament aquesta situació”.
Falta d’informes i dubtes amb el planejament
D’acord amb la documentació recaptada per elDiario.es, les faenes es van iniciar fa setmanes sense tindre encara la llicència d’obres i activitats sol·licitada a l’Ajuntament el 28 d’octubre passat.
Amb tot, de l’expedient municipal es desprén que queden per elaborar un informe sobre gestió de residus, un altre sobre sanitat i consum, un més del servei de territori i un quart de la secció urbanística sobre la llicència d’activitats. A més, el 4 d’abril passat el Servei de Llicències d’Activitats de l’Ajuntament es va dirigir a Ports de l’Estat per a sol·licitar-li informes sobre “la viabilitat del projecte presentat amb el planejament vigent d’aplicació al domini públic portuari, atés que el pla general d’ordenació urbana de València únicament defineix aquest àmbit com a sistema primari d’infraestructures portuàries (segons normativa autonòmica vigent)”.
A més, adverteix que “el Pla Especial del Port 2, igual que el Pla Especial del Port 1 Natzaret-Est, promoguts tots dos per l’APV es redacta una vegada aprovada la Delimitació d’Espais i Usos Portuaris del Port de València (d’ara en avant DEUP), mitjançant l’Ordre FOM 1973/2014, del 28 d’octubre, per a donar compliment al que es regula en l’article 56 de la Llei de ports de l’Estat i de la marina mercant (Trlpemm)”. D’acord amb les determinacions del pla especial, l’Ajuntament demana a Ports de l’Estat que informe “si el projecte d’edifici d’oficines resultaria autoritzable d’acord amb les determinacions del planejament previst”. Fins al dimarts 22 d’abril no constava en l’expedient la resposta a aquest requeriment.
També el 8 d’abril passat l’Ajuntament va remetre un escrit a Boluda Corporación Marítima per mitjà del qual sol·licita en un termini de 10 dies “nous certificats ECUV (A1 i B1), en què s’acredite que el projecte s’ajusta al planejament urbanístic vigent”, ja que “s’ha detectat que els certificats aportats fan referència a un instrument de planejament que està en tràmit, concretament fan referència al Pla Especial Zona Sud 2 del port de València, que no està aprovat”.
Sobre això, fonts de l’APV han informat aquesta redacció que amb data 22 d’octubre de 2024 va aprovar el projecte constructiu, tal com li correspon dins de les seues competències i han recordat que és responsabilitat del concessionari, és a dir, de Boluda Corporación Marítima, sol·licitar els permisos, les autoritzacions i les llicències que calguen, d’acord amb la legislació vigent, davant els òrgans administratius estatals, autonòmics i/o locals a què corresponga per raó de la matèria, i són pel seu compte i risc les despeses derivades de l’obtenció, així com els possibles perjudicis que poguera suposar-li una demora a obtindre’ls.
Tanmateix, a preguntes d’elDiario.es, Boluda Corporación Marítima no ha donat explicacions sobre l’inici de les obres sense la llicència municipal corresponent concedida.
0