A les set del matí del 12 d’octubre de 2018, dia de la festa nacional, un cobrador de morosos va tocar al timbre del domicili familiar d’un veí de València i va deixar al portal, a la vista dels veïns, una targeta de l’empresa El Buda del Moroso, segons va denunciar l’afectat davant de la Policia.
L’endemà l’escena tornà a tindre lloc i el cobrador va accedir a la porta de la vivenda “tocant insistentment al timbre i, fins i tot, colpejant-hi”, segons la sentència del Jutjat d’Instrucció número 10 de València que va condemnar per un delicte lleu de coaccions el treballador de l’empresa, també anomenada “la funerària del cobrament”. Quan el denunciant telefona al cobrador, “aquest li manifesta que s’ha posat en contacte amb familiars i amics” i que “no pararà de comportar-se així” fins que no pague el presumpte deute.
La secció cinquena de l’Audiència Provincial de València ha représ la jutgessa instructora i ha revocat la condemna per falta de proves: els fets denunciats “no han sigut acreditats degudament”, diu la resolució. La magistrada no qüestiona que els fets hagen tingut lloc, però diu que les proves practicades “no són suficients per a fonamentar la condemna penal”.
El treballador de la “funerària del cobrament” no va comparéixer al judici, però va presentar un escrit d’al·legacions en què negava els presumptes delictes que se li atribuïen. L’Audiència critica que la jutgessa no va fer una “valoració efectiva de la declaració del perjudicat” ni va aportar dades o testimonis que confirmaren la versió del denunciant. “En la denúncia es detalla que es va deixar una targeta a la vista de tots els veïns i no se n’ha sol·licitat la declaració de cap”, afig.
El denunciant va comparéixer al judici, va ratificar la denúncia i va relatar els fets idèntics als que va descriure davant de la Policia en la denúncia inicial que va fer en la Comissaria d’Exposició de València, però la instructora no va sol·licitar que declarara cap testimoni (per exemple, els veïns de la finca) que ratificara les presumptes coaccions. Tampoc no va mencionar en la sentència que l’acusat d’El Buda del Cobro, veí de la Corunya, va presentar un escrit d’al·legacions en què negava haver coaccionat o amenaçat el denunciant o el seu entorn.
L’Audiència recorda a la jutgessa el principi de presumpció d’innocència pel qual l’acusat “no està obligat a provar la seua innocència, sinó que són les actuacions les que han de provar-ne la culpabilitat”.
Una portaveu de l’empresa destaca que El Buda del Cobro té un pla de prevenció de delictes i de conducta dels treballadors, i també una política de protecció de dades personals. “Aquestes denúncies són habituals i s’utilitzen com una estratègia dels morosos”, ha declarat a aquest diari la portaveu, que també admet que algun treballador ha sigut condemnat i acomiadat per haver-se extralimitat. A més, també puntualitza que el Buda del Moroso no utilitza disfresses (com el “torero del morós” o d’altres de semblants) i que el cridaner cotxe funerari que anuncia l’empresa, que té registrada la marca de la funeraria del cobro, només s’usa per a fins comercials.
La sentència, assenyala una portaveu de l’Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (AVACU), és bastant singular. “Al seu dia va haver-hi un boom d’aquest tipus d’empreses i també de sentències que les van posar al seu lloc”, afig. AVACU recomana en aquest tipus de casos combinar la via penal amb la denúncia a l’Agència de Protecció de Dades. “Sempre cal denunciar, provar bé i assessorar-se per a evitar sentències d’aquest tipus”, adverteix la portaveu.